Hoe kies jij voor werkdruk en stress? – deel 2: Zigzaggend werken

‘Continu gestoord en afgeleid worden’ staat op nummer twee van de grootste stressbronnen die mijn deelnemers tijdens trainingen noemen. De grote vraag is hoe jij je laat hinderen in je bezigheden.

Kiezen voor verstoringen

Wist je dat je verslaafd kunt zijn aan afleiding? Elk mens heeft behoefte aan plezierige prikkels. Lange tijd aan één dossier werken is saai. Als sociaal dier zet je dus tegelijkertijd de mailbox open, leg je je smartphone naast je pc en maak je met iedereen een praatje. Je moet toch op de hoogte blijven van wat er allemaal gebeurt in de wereld. En dat gaat thuis ook door. Tijdens het eten, tijdens het televisie kijken, zelfs in bed ben je bereikbaar. Je kiest er voor om altijd ‘AAN’ te staan. Dat geeft je het gevoel dat je actief bent, dat je leeft. Terwijl je in werkelijkheid je aandacht maar op één ding kunt richten.

Ik betrap mezelf er regelmatig op. Ben ik met een trainingsontwerp bezig, moet ik even wat opzoeken op internet en voor ik het weet is een uur van mijn kostbare tijd foetsie en weet ik niet meer wat ik aan het doen was. Heb jij dat ook? Ben je lekker bezig met een voorstel staat er een collega aan je bureau met een dringende vraag. Heel wat koetjes en kalfjes verder, staat je hoofd niet meer naar dat saaie voorstel. Dat maak je een andere keer wel af en vrolijk begin je aan iets anders. Dit wordt ‘zigzag werken’ genoemd.

Zigzag werken

Zigzag werken is een variant op multitasking. Je laat je afleiden terwijl je ergens mee bezig bent. Steeds begin je met een andere taak, waardoor je de oorspronkelijke taak niet meteen afmaakt en je je later pas weer herinnert dat je heel ergens anders mee bezig was. Deze vorm van werken, waarbij je steeds van koers verandert, ontstaat als het je niet lukt je aandacht te richten op één bepaalde taak. Afleiding en verveling zorgen ervoor dat je makkelijk uit je concentratie wordt gehaald. Je kunt externe verstoorders hebben, maar ook afgeleid worden door je eigen hersenspinsels.

Hyperfocus

Je verspilt kostbare tijd als je je aandacht niet onder controle hebt. De oplossing? Hyperfocus. Daarbij focus je jezelf zo’n drie uur per dag op één belangrijke complexe taak. Gooi de deur dicht en zet alle aandachtvragende apparaten uit. Wees eens wat minder sociaal en durf onbereikbaar te zijn! En werk gedurende die tijd de ingewikkelde taken één voor één af. Je zult zien dat je veel effectiever, energieker en voldaan bent na zo’n werkdag.

N-Mrii

Volgende week deel 3 – Over onduidelijke verwachtingen.

Hulp nodig bij jouw stressmanagement? Kijk dan op mijn vernieuwde site naar de Training ‘Stress de Baas!’, Training ‘Jongleren met taken en tijd’of de Training ‘Assertief communiceren‘. Je kunt ook kiezen voor stresscoaching.

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

2 gedachten over “Hoe kies jij voor werkdruk en stress? – deel 2: Zigzaggend werken

  • 14 januari 2019 om 20:34
    Permalink

    Nu komt bij mij de vraag op: zig zag jen misschien, omdat je het andere saaie werk niet kan of kun je het niet oppakken omdat je teveel zig zagt?

    Beantwoorden
    • 15 januari 2019 om 08:00
      Permalink

      Hoi Jolanda! Mensen werken zigzaggend omdat ze hun je aandacht niet kunnen houden bij hun werk doordat er verstoringen/afleidingen zijn. Het maakt niet veel uit of dat het werk saai is of te moeilijk. Het gaat hier puur om aandachtsmanagement en focus op één bepaalde activiteit voor een korte duur. Dat maakt je effectief. Zigzaggen is in mijn ogen een gevolg van innerlijke of externe verstoringen en het niet focussen op je doel. 😉

      Beantwoorden

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: