Stress- en Burn-out Coaching

Drie vormen van stress- en burn-out Coaching
  • Stresspreventie coaching (uitval voorkomen)
  • Stress en burn-out coaching (begeleiding tijdens verzuim en herstel)
  • Terugvalpreventie coaching (begeleiding na re-integratie)

1. Stresspreventie coaching

Stresspreventie coaching is gericht op het voorkomen van uitval (ziekteverzuim) van een medewerker. De coachee werkt aan het vergroten van draagkracht en veerkracht. Daarbij wordt ook gekeken naar de steun en begeleiding in de organisatie.

2. Stress en burn-out coaching

Bij stresspreventie en stress en burn-out coaching gaat de coachee op zoek naar zijn persoonlijke stressbronnen en zijn onhandige strategieën om met stress te dealen. Hierbij wordt tevens onderzocht wat de coachee drijft en waar zijn passies liggen. Energiebalans, grip op de situatie en herstelmogelijkheden zijn daarbij belangrijk. Het doel is de medewerker te begeleiden naar een veilige terugkeer op het werk.

3. Terugvalpreventie coaching

Bij terugvalpreventie coaching gaat de coachee, na een periode van uitval, weer aan de slag in de organisatie. Daarbij leert hij de nieuwe strategieën in de praktijk toe te passen en kan hij nog terugvallen op de coach tijdens moeilijke momenten.

Wat levert stress- en burn-out coaching op?  

  • Meer plezier in je werk
  • Hogere resultaten 
  • Prettiger samenwerken met collega’s
  • Beter grenzen stellen
  • Meer rust in je hoofd
  • Grip op je taken en overzicht over je werk 
  • Meer zelfvertrouwen

Specifieke aandachtsgebieden bij stress- en burn-out coaching

1. Inventarisatie en plan van aanpak: We starten het coachtraject met een inventarisatie waarbij we samen de stressklachten en stresspatronen in beeld brengen. Tijdens het traject stellen we een zorgplan en terugvalpreventieplan op. 

2. Lichaam, energie en grip: Tijdens de coaching richten we ons eerst op het herstel van de energiebalans en, indien mogelijk, het (weer) opbouwen van de fysieke conditie. Bovendien wordt aandacht besteed aan het terug krijgen van een gevoel van beheersbaarheid en grip op de eigen situatie.

3. Denkpatronen en overweldigende emoties: Vervolgens werken we aan een positieve grondhouding en richten we de coaching op problematische denkpatronen en emoties waaronder acceptatie én het ontdekken van andere stressstrategieën. 

4. Vaardigheden: Ook gaan we aan de slag met het vergroten van de weerbaarheid en veerkracht door het geleerde in de werkpraktijk te oefenen . Je leert effectiever omgaan met lastige of stressvolle situaties op het werk.

Interesse in andere vormen van coaching?

Meer informatie?

Kijk op minderstressophetwerk voor meer informatie! Of vul onderstaand formulier in.

%d bloggers liken dit: