5 pijlers voor een volle accu!

Chagrijnig trek ik het dekbed over mijn hoofd. Ik wil nog niet opstaan! Mijn wake-up-light is nog donker en de vroege vogelgeluiden, waarmee hij me normaal wekt, zijn nog verdacht stil. Het is veel te koud en ik ben moe! Mijn man begint te zeuren dat ik toch echt op moet staan als ik mee wil met de honden. Hij moet vroeg weg. ‘Lekker dan…’ denk ik geïrriteerd. Met tegenzin stap ik uit mijn warme bed de ijskoude kamer in. ‘Brrrr…. Ik weet dat als ik niet mee ga ik daar de hele dag voor moet boeten. Die frisse ochtendwandeling heb ik echt nodig om op te starten. ‘

Ik kan mijn man ook geen enkel verwijt maken. Hij deed gisteravond op tijd het licht uit en lag heerlijk naast me te ronken terwijl ik zwaar verdiept was in een dikke pil van 600 pagina’s. Ik kon niet stoppen met lezen in ‘Terug naar Wharton park’ (Wat is dat goed geschreven! Twee verhaallijnen met onwijs verrassende wendingen over twee generaties die op het eind bij elkaar komen). Zo gaat het al een paar dagen. Nee, weken. Want ik verslind het ene dikke boek na het andere nog dikkere boek van Lucinda Riley. Zo hop ik van auteur naar auteur. Ik heb altijd van lezen gehouden. Het zijn mijn relax momentjes waarin ik helemaal op kan gaan.

De laatste tijd lijk ik een beetje door te schieten in mijn leesmanie. Lezen is voor mij een zinvolle bezigheid mits die niet tijdens werktijd plaatsvindt. Ergens in mijn achterhoofd zegt een stemmetje dat ik nu dwangmatig aan het ontspannen ben met mijn ‘page turner’. Ik prop mijn privétijd vol met hobby’s. Dat gaat inmiddels ten koste van mijn nachtrust. In deze coronatijd komt mijn ongezonde patroon van ‘altijd maar werken’ veel duidelijker naar voren. Overdag, en vaak ook ’s avonds, ben ik druk in de weer met coachen en online trainen. Én met mijn online leeromgeving. Ik zorg altijd voor een ‘gezonde’ werkspanning. Mij zul je overdag zelden iets voor ‘mezelf’ zien doen. Tenzij het vakantie of weekend is. Ik maak dus te lange dagen achter de pc. Want ja, er is niet veel anders te doen in deze oersaaie coronatijd. Toch? Het niet in de kroeg een biertje kunnen zuipen, het al veel te lang niet kunnen genieten van vakantie (want ja, wie wil zijn diner onder de deur van de hotelkamer doorgeschoven krijgen en dit half lauwe goedje moeten consumeren op een krappe kaptafel naast de tv in een veel te kleine ruimte?) en die koude k&%$*-winter (die in mijn ogen eindeloos lang duurt), breken me nu op.

Misschien zou een prikklok werken… Acht uur werken en dan verplicht nokken? En een avondklok. Niet nóg een vervolg op ‘De Ridder’ (die grappige en (ont)spannende Belgische serie) kijken maar op tijd naar bed gaan? Niet nog uren lezen waardoor mijn nachtrust wordt gedecimeerd tot 3 à 4 uurtjes slaap? Even ‘Back to Basic’. Maar voordat ik mijn energieverlies halfslachtig aanpak, is het handig om mijn pijlers van energiemanagement weer eens door te lopen.

De 5 pijlers van energiemanagement
Pijler 1 Een kwalitatief én kwantitatief goed slaappatroon
Pijler 2 Een gezond voedingspatroon
Pijler 3Een fitmakend beweegpatroon
Pijler 4Een energiegevend herstelpatroon
Pijler 5Een optimale Werk-Privé balans

Mijn slaappatroon (pijler 1) is behoorlijk uit balans. De kwaliteit van mijn slaap is goed. Ik doe alleen veel te laat het licht uit waardoor ik te weinig uren maak. Het lukt me nog altijd niet om ‘sneller’ te slapen. Dat betekent dat ik op tijd naar bed moet én mijn boek eerder moet wegleggen. Mijn voedingspatroon (pijler 2) verdient eveneens aandacht. Drie gezonde hoofdmaaltijden kan ik afvinken. De tussendoortjes schieten er nog te vaak bij in én ’s avonds eet ik als een kip. Ik heb de neiging om na de wandeling regelmatig rond te scharrelen op zoek naar zoet of zout. Koffie en cola moeten ook minder! Mijn beweegpatroon (pijler 3) is top. Drie keer per dag een lange wandeling in de buitenlucht en ook het hardlopen heb ik weer opgepakt ondanks mijn gebroken teen. Een grote uitdaging ligt in mijn herstelpatroon (pijler 4) samen met mijn werk-privé-balans (pijler 5). Doordat ik veel ’s avonds en in het weekend werk, maak ik erg veel uren. Zeker 55 tot 60 uur per week. Daardoor sta ik altijd aan en wordt ontspannen ingewikkeld, iets dwangmatigs. Met mijn manier van ontspannen lukt het me niet meer om mijn batterij op te laden. Trekt hem juist verder leeg.

Kortom, het wordt tijd dat er een streep gaat door het aantal werkuren en daarvoor in de plaats energiegevende ontspanning én kwantitatief voldoende nachtrust komt…

N-Mrii

Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!

Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.

Mail: info@nmrii.nl | Telefoon: 06 – 57 33 45 90

Online live incompany trainingen voor teams! Nieuwe trajecten van zes sessies van 1,5 tot 2 uur!

Keuze uit de training ‘Jongleren met taken en tijd!’‘Flow op je werk!’‘Positief omgaan met verandering, tegenslag en negativiteit!’ of ‘Effectief communiceren op het werk!’.

Kijk op de site voor meer informatie!

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: