Korte metten met de wet van Parkinson. Optimaal thuiswerken!

Met een kop koffie en bak yoghurt met een stukjes appel op tafel, klap ik mijn pc open en log ik in. Mijn mailbox is leger dan normaal dus struin ik eerst even de nieuwssites af. Mijn man is ook thuis aan het werk. Hij is de hele dag druk aan het bellen. Alsof het een collega is, overleggen we af en toe. Bespreken het laatste nieuws. Of spelen even met de honden.

Mijn agenda is in één dag een stuk leger geworden. Trainingen worden uitgesteld. Volle dagen die ineens weggeslagen worden. De meest coachgesprekken gaan gewoon door. Geweldige uitvinding dat beeldbellen. Door het scherm te delen, kan ik mijn coachees ook meenemen in allerlei handige tools. Het maakt het gesprek nog overzichtelijker.

Toch ben ik een stuk minder effectief. Ik doe veel langer over andere taken en verpruts een hoop tijd. Een week is dat nog wel leuk maar ik ben een doener. Vind het lekker om bezig te zijn. Om dingen af te strepen. Om vooruit de werken. Steeds een stapje voor lopen op mijn eigen agenda is een beetje een sport geworden. Het geeft me rust. Nu mijn agenda een stuk overzichtelijker is, geeft me dat juist onrust. Het gevoel dat er te weinig uit mijn handen komt, is frustrerend.

Ik besef dat ik behoorlijk last heb van de ‘wet van Parkinson’. Volgens deze wet, in 1958 door een Amerikaanse econoom geformuleerd, neem je onbewust meer tijd voor de afwerking van een taak als je voldoende tijd hebt. Die wet gaat helemaal op voor mij! Als ik het heel druk heb, kan ik in korte tijd veel werk afhandelen. Ik ben dan een stuk effectiever. Volgens Parkinson ‘duurt werk net zo lang als er tijd voor beschikbaar is’. Het maakt mij overduidelijk wat het nut van deadlines is. Ik besluit korte metten te maken met deze regel en structuur aan te brengen in mijn taken en tijd. Mijn ‘To do lijst’ krijgt een kolom erbij. Daarin benoem ik exact de duur die ik van mezelf mag besteden aan een taak. Ook pas ik ‘timeboxing’ toe. Daarmee ken ik tijdslimieten toe aan deeltaken. Ik heb namelijk genoeg ideeën.

De tips op een rijtje:

  1. Stel elke dag een takenlijst op
  2. Verdeel grote taken in deeltaken
  3. Bepaal voor elke (deel)taak een realistische tijdslimiet
  4. Werk de acties af volgens planning

Aan het einde van de middag sluit ik heel tevreden mijn pc. Even van de zon genieten. Ik heb mijn uren optimaal benut. Tijd voor ontspanning zonder dat zeurende stemmetje in mijn hoofd.

N-Mrii

Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.

Interesse in stressreductietrainingen of communicatietrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.

Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: