Going online!
Ik staar naar mijn scherm. Heb tien minuten om ‘iets’ te doen met mijn ‘course timeline’. Ik ben al blij dat ik mijn eigen ‘groupspace’ gemaakt heb en de tijdlijn weet te vinden. Ik raak een beetje in paniek. Is die trainer gek geworden of zo? Hij vraagt een aantal deelnemers hun werk in de groep te laten zien en dan komt hij bij mij. ‘Uuuuuh…. ik heb niets’ zeg ik schuldbewust. ‘Ik snap er helemaal niets van! En ik weet echt niet waar ik moet beginnen’. Ik baal overduidelijk. Willie, een deelnemer uit Ierland die ook in onze break-outroom zit, stelt me gerust met zijn heerlijk Ierse accent. Hij herkent wat ik zeg en verzekert me dat het goed komt. ‘Oké’, denk ik, ‘Ik ga dit onder de knie krijgen. Ik heb tenslotte mijn eigen website en blogsite gebouwd. Dus, ook dit kan ik!’. Vol goede moed plan ik dit verdiepingsklusje voor de zondag.
Aan het begin van de lock-down kom ik op de site van het Nobtra, de Nederlandse Orde van Beroepstrainers (waar ik erkend Nobtra trainer ben) een ‘Online Blended Training’ tegen. Zes bijeenkomsten van twee uur, elke dinsdag- en donderdagmiddag om 15 uur. Dat past perfect in mijn agenda die nog redelijk gevuld is met online coachgesprekken. Nadat het me lukt om in de online trainingsgroep te komen, schrik ik even… ‘Engels?’. ’25 deelnemers?’. Deelnemers en gastsprekers komen uit Frankrijk, Ierland, VS en Nederland.
Alle bijeenkomsten vinden plaats in Zoom. Onbekend terrein voor mij. Ik ben de eerste helft van de training alle knopjes aan het uitproberen en mis grotendeels wat er gezegd wordt. Het gaat in mijn ogen razendsnel en ik raak het overzicht kwijt. We krijgen verschillende mogelijkheden voorgeschoteld. Met kleine opdrachten buiten de ‘lessen’ om ga ik experimenteren. Zo maak ik een ‘online-one-minute-pitch’. Na zo’n 100 ’takes’ zet ik het, veel te laat, op het prikbord. Niet tevreden over mijn stijve en te perfecte optreden. Maar ja, mission completed.
We raken vertrouwd met de mogelijkheden van Zoom. Supergaaf. Huiswerkopdracht; ‘Geef een zoomtraining waarbij je gebruik maakt van break-outrooms en functionaliteiten’. Hoewel het me lukt om mijn huisgenoten op zondagmiddag in een ‘zoomroom’ te krijgen, blijk ik geen beschikking te hebben over al die extra’s. Ik blijf net zo lang prutsen totdat ik de instellingen zo veranderd heb, dat ook ik break-outrooms kan maken. Tweede poging. Ik geef vanuit de woonkamer mijn man (die op de eerste etage zit) en dochter (die op zolder huist) een online zoomknoppentraining. Althans… ik doe een poging daartoe. Dochterlief probeert meteen alle knoppen uit. Ze tekent zichzelf razendsnel in paint, deelt dat met ons en applaudisseert en complimenteert virtueel om de vijf seconden en verkloot zo mijn hele ’training’. Mijn man vindt het ook schitterend en verandert elke drie minuten zijn naam en achtergrond. ‘Hallo… willen jullie luisteren?’. Ik stop ze in een break-outroom en laat me oproepen en ga als trainer even langs bij ze. We doen nog wat testjes en ook de uitgebreide chatfunctie werkt perfect. Vink. Weer iets afgerond.
Gastsprekers maken ons tijdens de online training wakker met ’the sense of urgency’. We moeten in beweging komen. Ja, die herken ik. Een andere trainer vertelt ons enthousiast over leren in een spelomgeving. Ze stuitert spontaan door het beeld en ik pik meteen wat leuke ideeën op. Een acteursbureau komt even rollenspellen met ons doen. Geweldig! Ik word met de dag enthousiaster. Rollenspellen tijdens een online communicatietraining… ‘No problemo!’.
Het valt me op dat we na drie bijeenkomsten van twee uurtjes al echt een groep aan het worden zijn. Dat verrast me. We worstelen allemaal met verschillende vragen. Willen allemaal ontdekken. Die break-outrooms zorgen voor ‘intiemer’ contact met elkaar. Er ontstaat zelfs spontaan een intervisiegroep. Dat onderwerpen kort worden aangestipt in deze training, geeft me aanvankelijk onrust, maar helpt me later juist. Het zorgt ervoor dat ik nieuwsgierig word en ga uitproberen. Ik dompel mezelf onder in allerlei nieuwe technieken en pruts wat af. Tegelijk beland ik in een suddermodus. Van alsmaar rennen… maak ik nu pas op de plaats. Sudderen over mogelijkheden. Het geeft mij zoveel nieuwe ideeen dat ik niet kan wachten om weer te gaan ‘rennen’.
Mijn ‘Blijf-Thuis-Ontdekkingsreis’ levert me op dat ik de verdiepingsprogramma’s, die ik bij mijn incompany stressmanagement-, communicatie- en leiderschapstrainingen aanbied, nu ook online kan aanbieden. Op de blended leeromgeving van ‘N-Mrii’s Online Academy’. Tegelijk kan ik deze blended online trainingen nu ook volledig solo aanbieden aan organisaties, coachees en andere deelnemers. Ondersteund door een aantal online contactmomenten en minitrainingen. De deelnemers kunnen zo de trainingsmodules in eigen tempo en tijd volgen. Ook online coaching werkt erg prettig. Het mooie is dat ik face-to-face en online coaching kan combineren met één of meerdere blended solotrainingen. ‘Blended troaching’, coaching en training in één. De online variant van teamontwikkeling en teamcoaching blijft nog even in de suddermodus.
Voordat ik op de geplande zondag aan de slag ga met de ‘course timeline’, bekijk ik in de helpfunctie uitlegfilmpjes en lees ik kort de instructies. Die geven mij voldoende houvast om zelf te gaan knutselen. Die Ierse Willie blijkt helemaal gelijk te hebben. Het is niet moeilijk als je het systeem doorhebt. Fanatiek zet ik de eerste stappen in het bouwen van mijn eigen online blended training. Met een hoofd vol ideeën sluit ik de training af. Ik zal me niet vervelen de komende tijd!
N-Mrii
Binnenkort volgt meer informatie over de Online Blended Trainingen van N-Mrii’s Online Academy!
Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.
Interesse in stressreductietrainingen of communicatietrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.
Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.