donderdag, november 21, 2024
Krachtig communicerenPositief denken en waarderenWerkgeluk en plezier

Geluksvergroter 4 – Wees loyaal naar anderen!

Een collega van een andere afdeling komt naar me toe en begint te klagen over één van mijn medewerkers. “Hij maakt er een zooitje van en daardoor raak ik mijn klanten kwijt. Los het maar op want ik wil niet meer dat hij mijn klanten bezoekt!” Ik vraag hem wat precies zijn klacht is en probeer concreet gedrag naar boven te halen. Dat kan hij niet geven want hij heeft het op zijn beurt weer van zijn klant gehoord. Hij is volledig meegegaan in het verhaal van de klant en heeft hem beloofd het op te lossen. Ik stel voor om de gewraakte collega erbij te halen. “Nee” antwoord hij “Jij bent zijn baas dus los het maar op!”. Ik bedank hem voor “de aap”. De volgende dag bespreek ik de klachten,  die inmiddels uit derde hand zijn, met mijn medewerker. Hij herkent niets van klachten en gaat verhaal halen bij de klagende collega.

Weer een dag later stormt de klagende collega bij mij binnen en vraagt mij beschuldigend waar ik het lef vandaan haal om zijn klachten door te vertellen tegen mijn medewerker. Ik kijk rustig omhoog van mijn computer, hij hangt bedreigend over me heen, en vraag hem rustig; “Jij was toch niet tevreden?” en “Jij wilde toch dat ik het voor je ging oplossen?”. “Nou, ik heb hem gewoon verteld wat jij me vertelde. Maar omdat het uit derde hand was, wist ik dat er veel ruis in het verhaal zou zitten en heb ik hem geadviseerd bij jou opheldering te vragen. Hoe kan iemand beter worden als hij niet rechtstreeks te horen krijgt wat hij al dan niet fout doet?”.

Smeuïge roddels

Hoe vaak praat jij negatief of laatdunkend over anderen? En hoe vaak ga je mee in de roddels van anderen? Ja, ik doe het ook. Soms door hartelijk mee te lachen… Soms rakel ik zelf een smeuïg onderwerp op en vraag een ander op een bezwerend toontje “Heb je het gehoord van…. ?” gevolgd door een aantal dramatische “feitjes”. En steeds als ik dat doe, knaagt er een vervelend gevoel aan me. Ik doe iets wat niet hoort, die ander kan zich niet verdedigen. Het voelt niet goed.

Grote geesten praten over ideeën. Gemiddelde geesten praten over gebeurtenissen. Kleine geesten praten over mensen. – Eleanor Roosevelt –

Loyaliteit dwingt respect af

Wie weinig respect heeft voor anderen, laat zich vaak negatief uit over anderen. Uit onmacht of om zichzelf te profileren. Zonder bewust te zijn van de schade die je hiermee toebrengt aan je relaties. Want je geeft een dubbel signaal af als jij het nodig vindt om anderen onderuit te halen waar zij niet bij zijn. De aanwezige kan er niet meer op vertrouwen dat jij niet roddelt over hem. Hoe krachtig is het om loyaal te zijn aan degene die er niet bij is? Als mensen weten dat je de afwezige respectvol behandelt, is het zonneklaar dat je ook naar hen toe loyaal zal zijn.

Vlieg op de muur

Betekent het dat je niet kritisch meer mag zijn? Nee, zeker niet. Maar praat over anderen alsof ze aanwezig zijn bij het gesprek. Alsof ze, als een vlieg op de muur, mee luisteren tijdens het gesprek. Reken maar dat je je woorden veel zorgvuldiger zult kiezen. Minder (ver)oordelend. Minder neerbuigend.

De test van de drie zeven

Je kunt ook gebruik maken van de drie “zeven” van de Griekse wijsgeer Socrates. Doorloop de drie vragen en beoordeel of het verhaal dat je wilt vertellen door de test komt.

De eerste zeef is de zeef van waarheid: “Ben je er zeker van dat wat je wilt vertellen waar is? Heb je het zelf ervaren of van horen zeggen?”

De tweede zeef is de zeef van behulpzaamheid: “Is het wat je wilt vertellen nuttig en behulpzaam voor de ander?”

De derde zeef is de zeef van vriendelijkheid: “Is het wat je wilt vertellen vriendelijk?

Is het antwoord op één of meer vragen “nee”? Zwijg dan!

En merk je dat een verhaal niet door één van de drie zeven komt, verdedig dan de afwezige. Zoals Dag Hammarskjold zei “Het is beter om jezelf volledig aan één persoon te geven dan ijverig te proberen de massa te redden”. Als jij je opstelt vóór die ene afwezige, dan toon je karakter!

Met “goed spreken over anderen” vergroot je je eigen geluk!

N-Mrii

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

2 gedachten over “Geluksvergroter 4 – Wees loyaal naar anderen!

  • Als bij mij iemand klaagt over een derde, stel ik altijd voor om die derde er bij te roepen.
    Dit lossen we toch liever samen op.

    Beantwoorden
    • Klopt helemaal! Altijd de derde erbij halen of doorverwijzen naar deze persoon.

      Beantwoorden

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!