zaterdag, november 23, 2024
Werk en loopbaanWerkdruk en stressWerkgeluk en plezier

10 tips om meer plezier te halen uit de ontwikkelingsfase van je loopbaan (aflevering 3)

Zit jij in de ontwikkelingsfase van je loopbaan? Hieronder geef ik tien tips die je helpen meer plezier te halen uit deze fase van je werkzame leven. Lees ook het verhaal van Alex in mijn vorige blog. Hij heeft het moeilijk bij de start van zijn carrière, de ontwikkelingsfase genaamd. Alex ervaart stress door een onverwachte ‘koude douche’ van zijn baas en collega’s.

Wat kenmerkt veel medewerkers in de ontwikkelingsfase?

Veel medewerkers in de lente van hun werkleven hebben talrijke kwaliteiten. Ze tonen veel inzet, willen graag leren en zijn behulpzaam. Ze zijn in staat om heel veel informatie te verwerken op een hoog tempo. Daarbij hebben ze een frisse blik en willen ze zich bewijzen. Ze hebben nog niet zoveel ervaring en zijn minder goed in staat om met tegenslagen om te gaan. Dat kan leiden tot stress.

Wat hebben ambitieuze starters nodig?

Starters hebben behoefte aan afwisseling, uitdaging, een positieve werksfeer, open communicatie, duidelijke feedback en waardering. Daarbij is het belangrijk dat ze leren omgaan met lastige en stressvolle situaties. Eén van mijn coachees die halverwege zijn ontwikkelingsfase terugblikt, een latente potential overigens, zegt letterlijk;

‘Ik had heel veel vrijheid nodig en wilde vooral niet beperkt worden door achter me aan te rennen. Daarnaast had ik ondersteuning nodig van een coach of een ervaringsdeskundige die mij op de achtergrond support bood, maar waarbij ikzelf de omzetting deed. Tenslotte was het belangrijk voor mij dat ik uitdaging bleef houden. Daarmee bedoel ik ‘betekenisvol werk met een brede verantwoordelijkheid’.”

Tien tips om meer plezier te halen uit de ontwikkelingsfase van je loopbaan

Tip 1 – Neem een organisatie, geen baan

Kies een interessante organisatie waar je je voor langere termijn aan wilt verbinden. Ga niet voor de functie met een hoog salaris die op de korte termijn voldoening lijkt te bieden. Kijk naar het toekomstperspectief dat de organisatie kan bieden.

Tip 2 – Ga voor diepgang

Weet wat er van je verwacht wordt. Ga aan de slag met je kennis en inhoud en ontwikkel die verder in de praktijk. Laat je als het ware onderdompelen in verschillende praktijksituaties. Veel startersfuncties vergen weinig ervaring waardoor het gevaar van oppervlakkigheid op de loer ligt. Neem de tijd om lastige situaties te ontdekken en maak daar jouw uitdaging van. Net zo lang totdat ze je geen moeite meer kosten. Op die manier word je ‘vakvolwassen’. Vind je het bijvoorbeeld lastig om klanten die weerstand tonen, te overtuigen, zoek dan continu ‘lastige’ klanten op en leer hun bezwaren op een handige manier te pareren.

Tip 3 – Heb geduld

Trek je ‘zeven-mijls-laarzen’ uit in de eerste vijf tot tien jaar van je carrière. Veel starters zijn ongeduldig en vinden dat ze hetzelfde kunnen als hun oudere collega’s. Neem de tijd om te leren en te experimenteren zodat je ‘zwaargewicht’ wordt. Zorg dat je je bewijst met je kennis en vaardigheden zodat je gewaardeerd wordt om de inhoud. Dan is de kans groot dat de volgende uitdaging je in de schoot wordt geworpen.

Tip 4 – Ontdek hoe de hazen lopen

Net als Alex kunnen starters van een koude kermis thuis komen. Enthousiast en met een frisse blik starten ze hun carrière. Met het risico dat hun ideeën worden afgewezen. Dat ligt vaak aan het ‘systeem’ van de organisatie dat van evenwicht houdt. Er spelen verschillende krachten die lastig te doorbreken zijn. Daarom is het handig om van een afstand te kijken wat er gebeurt. Ontdek wat de regels van het spel zijn in jouw organisatie. Hoe kun je die handig gebruiken in plaats van je neus er tegen te stoten?

Tip 5 – Ontwikkel je sociale vaardigheden

Communicatie en samenwerking zijn de belangrijkste vaardigheden in elke functie. Afstemming is nodig om tot resultaat te komen. Zorg dat je je sociale vaardigheden in beeld hebt. Wat gaat je goed af? Wat vind je lastig? Vraag feedback aan collega’s zodat je je blinde vlek (dat is al dan niet effectief gedrag dat collega’s bij jou zien maar waarvan jij je niet bewust bent) in beeld hebt. Werk daaraan.

Tip 6 – Leer om hulp te vragen

Het is belangrijk dat je zelfstandig functioneert maar dat je hierin niet doorschiet. Blijf niet klooien met taken die je lastig vindt of stop ze niet steeds onderop de stapel. Vraag om hulp, spar met je collega’s of je baas. Laat het ze eventueel voordoen en doe het dan zelf. Daarbij mag je falen. Van fouten maken, leer je. 

Tip 7 – Ontwikkel veerkracht

Veerkracht is een ander woord voor stressbestendigheid, één van de belangrijkste vaardigheden in iemands werkzame leven. Leer hoe je lastige en stressvolle situaties en tegenslagen kunt hanteren. Zie elke tegenslag als een uitdaging waarvan je kunt groeien. Daardoor word je stabieler, minder snel uit het lood geslagen en ervaar je meer werkplezier.

Tip 8 – Oriënteer je op je loopbaan

Aan het begin van je loopbaan ligt alles nog open. Je kunt nog alle kanten op. Ontdek wat je leuk vindt. Waar ligt je passie? Waar krijg je energie van? Wat vind je belangrijk in je werk? Als je alleen voor het geld werkt, zul je sneller merken dat je minder bevlogen raakt. Terwijl bevlogen medewerkers energie halen uit hun uitdaging.

Tip 9 – Voorkom dat je uit emotie reageert

Heb je last van bepaalde personen in je organisatie? Ga dan niet klagen, roddelen of ‘bondjes’ vormen. Ga in gesprek met die persoon of overleg jouw probleem met iemand die je vertrouwt. Vaak wordt er iets in jezelf geraakt waar die persoon aan appelleert. Leer op die manier jezelf kennen zodat je niet uit emotie reageert.

Tip 10 – Wees dankbaar

Je krijgt elke maand een mooi bedrag op je rekening gestort in ruil voor jouw inzet voor de organisatie. Bedenk elke maand wat jij precies hebt bijgedragen aan de organisatie, waarom jij dat salaris verdient. 

Stress is een signaal dat vraagt om aanpassing. Het geeft energie, zorgt dat je doelen bereikt én dat je keuzes maakt. Structureel te veel stress is niet goed voor je. Iedereen ervaart stress maar niet iedereen gaat er handig mee om. Stress verschilt ook per loopbaanfase. In deze serie belicht ik elke week een groep werknemers in een loopbaanfase. Ik geef de werknemer, de werkgever en de omgeving tips om handiger met die stress om te gaan. Benieuwd naar stress in jouw loopbaanfase? Schrijf je dan in voor deze blog-serie.

N-Mrii

Wil je minder werkstress? Meer werkplezier?

Kijk dan op mijn site minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.

Interesse in stressreductietrainingen of communicatietrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!