Overbelast of onderhersteld? (2)

Mijn vraag ‘Ben je overbelast of onderhersteld?’ slaat in als een bom bij Els. Ze dacht dat ze overbelast was. Dat de draaglast van haar werk te groot is. Nadat we overzicht hebben gecreëerd in haar taken, blijkt dat niet helemaal te kloppen. De problemen van Els worden vooral veroorzaakt door een afnemende draagkracht. Een sluipend proces dat al veel langer gaande is.

Ik vraag Els hoe ze ontspant en hoe ze herstelt van een lange dag werken. We lopen haar week minutieus door. Op zondagavond gaat ze al ‘AAN’. Ze bekijkt haar agenda en mail zodat ze goed voorbereid de week in gaat. Hierdoor ligt ze lang wakker en slaapt ze onrustig. ’s Morgens gaat al vroeg de wekker. Dan begint de race tegen de klok om de kinderen op tijd op de opvang te krijgen. Gehaast vervolgt ze haar weg naar haar werk. Daar is iedereen al opgestart. Tussen de middag eet ze snel een boterham achter de computer. Om vijf uur sluit ze haar boeltje om in allerijl haar dochters van de opvang te halen en door te rijden naar de zwemles. Chaos en kabaal in het kleedlokaal maken haar nog gestrester. Dat twee keer per week voor de jongste van de twee. De oudste rijdt paard. Ook twee keer per week… Ze rijdt met de jengelende kinderen op de achterbank naar huis, waarna ze een gezonde maaltijd op tafel moet zetten. Ze beantwoordt haar mail op haar mobiel en om 22 uur valt ze in een onhandige houding in slaap voor de televisie. Op de dagen dat ze niet werkt, is ze erg druk met het huishouden, taxichauffeur spelen, bezoek van ouders, vriendinnen, sporten, verenigingsleven en andere activiteiten met de kids. Els is altijd aan het ‘doen’. Elk ogenblik in de actie-stand. Altijd moet er iets. Geen enkel moment ontspannen. Nooit een leeg hoofd.

Ik krijg het al benauwd als ik haar verhaal aanhoor. Het stelselmatig teveel van zichzelf vragen, zonder dat daar herstel en ontspanning tegenover staan, zorgt voor stresshormonen in het lichaam van Els. Ze heeft een ontregeld stresssysteem. Een stressmechanisme dat altijd geactiveerd is en niet meer ‘UIT’ kan.

Prioriteit is om het herstelmechanisme van Els weer aan de praat te krijgen en haar draagkracht op langere termijn te vergroten. Ik gebruik een metafoor uit de sportwereld. Of je nu aan krachttraining of cardio-training doet, ‘herstel na inspanning, maakt je sterker’. Als je na het sporten niet 100% herstelt, is er geen 100% prestatie mogelijk! Els begrijpt meteen dat ze 200% prestatie van zichzelf verlangt, maar hooguit 50% herstelt. Inspanning en ontspanning zijn niet in balans. Daardoor is haar hersteltekort ontstaan.

We brengen de herstelbehoefte van Els in beeld. Lichamelijk en geestelijk. Hoe kan ze ontspannen? Wat zijn haar energiegevers? Wat maakt haar rustig? Hoe kan ze vanuit de actie-modus overschakelen naar de rust-modus? We doen een ontspanningsoefening. Els vindt dat erg rustgevend, dus geef ik haar een paar oefeningen mee die ze dagelijks kan doen. Ik beaam dat het moeilijk is om niet te luisteren naar de slavendrijver in haar hoofd. Er is niets moeilijker dan ‘niets doen’. Het is een zoektocht naar de rem.

Ook bekijkt Els haar eetpatroon. Daar is niet veel op aan te merken. Iets minder cafeïne, maaltijden en tussendoortjes op regelmatiger tijden, zijn kleine wijzigingen die Els wil doorvoeren.

Het beweegpatroon gaat wat rigoureuzer op de schop. Els loopt één keer per week hard maar daar blijft het ook bij. Ze wandelt niet en komt nauwelijks buiten. Ik vraag haar hoe ze een half uur lichaamsbeweging per dag zou kunnen inbouwen in haar schema. Wandelen werkt stress verlagend. Ze besluit tijdens haar pauzes naar buiten te gaan en twee keer per week met haar buurvrouw te gaan wandelen.

De kwaliteit van slaap blijkt een puzzel te zijn… Daarover volgende week meer.

N-Mrii

Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.

Interesse in stressreductietrainingen of communicatietrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.

Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: