Overbelast of onderhersteld? (1)
Ogen op steeltjes staren me wanhopig aan. Die blik is voor mij een teken dat mijn coachee serieus stress ervaart na haar verhaal over de werkdruk. Els is ervan overtuigd dat haar stress volledig te wijten is aan de hoeveelheid werk. Er ligt te veel op haar bordje. Grote taken die essentieel zijn voor de organisatie. Ook achterstallig werk dat haar voorganger heeft laten liggen. De recente wetswijzigingen, met een deadline van 2 maanden, zorgen voor extra spanning. Alles wat ze oppakt, lijkt zich in no time te vermenigvuldigen. Waar ze haar gezicht laat zien, klampen collega’s zich aan haar vast. Of ze even een nieuw contract wil opstellen. Of ze even met een medewerker kan gaan zitten. Terwijl haar baas ongeduldig zit te wachten op een beleidsstuk dat allang af had moeten zijn.
Ze voelt dat ze te kort schiet en doet er een tandje bij. Totdat ze spanningsklachten krijgt en haar energie steeds sneller weglekt. De servicegerichtheid van Els en het achterstallig onderhoud in de organisatie maken het haar niet makkelijk. Op mijn vraag of ze overbelast of onderhersteld is, valt ze stil. Ik zie dat het knarst. Mooi…. Mijn reactie? KOE! Ik houd mijn Kaken (stijf) Op Elkaar. Els kijkt me na een lange stilte aan terwijl haar ogen vol lopen. ‘Ja, het is niet alleen het werk. Ik creëer te weinig herstelmomenten voor mezelf’, antwoord ze.
Als ik de situatie bekijk, zijn er twee kanten aan de overbelaste en onderherstelde medaille. Het valt me op dat medewerkers vaak niet overbelast zijn van de ‘hoeveelheid’ werk die ze moeten doen. De pijn zit in het ontbreken van overzicht, lees chaos in het hoofd, en niet meer weten waar te beginnen. Het effect? Blijven aanmodderen waardoor Els steeds dieper wegzakt in haar eigen gecreëerde drijfzand. Totdat de modder haar aan de lippen staat en ze niet meer zonder hulp uit het moeras kan komen.
De tip om uit dat drijfzand te komen is, juist heel stil te gaan liggen en afstand te nemen. Vertragen en doseren… Ik laat haar al haar taken op post-its schrijven. Met deze breindump haalt ze alles wat er in haar hoofd rond waart, eruit. Dat geeft al een opgelucht gevoel. Ze hoeft het allemaal niet meer te onthouden. Daardoor maakt ze ruimte vrij voor andere zaken. Vervolgens gaan we de taken prioriteren en plannen naar benodigde en beschikbare tijd. Wat is urgent? Wat is belangrijk? Wat zijn niet haar problemen maar zijn wel bij haar gedropt? Wat gaat ze vooral niet oppakken. Hoe spannend het ook is om nee te moeten gaan verkopen in haar bedrijf, gaat ze hier meteen het gesprek over aan met haar directeur. Duidelijkheid geeft Els rust. Haar takenpakket is ineens een stuk overzichtelijker en behapbaarder. Hoewel Els bekaf is van deze coachsessie, staan hoog ogen een stuk hoopvoller.
N-Mrii
Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.
Interesse in stressreductietrainingen of communicatietrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.
Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.