Hoe kom ik sterker uit de Corona-crisis?

Als ik hem vraag hoe het met hem gaat, antwoordt hij ‘Ik ben eigenlijk wel klaar met Corona…. Ik mis de dynamiek. Het even langslopen bij de medewerkers. De spontane persoonlijke gesprekjes‘. Intussen komt nog een deelnemer in beeld tijdens deze online-meeting. Hij wacht niet tot iemand hem iets vraagt en knalt er meteen in ‘Ik ben helemaal klaar met die lockdown!‘. Oké… Ook fijn dat je er bent. Voordat we starten doen we kort een rondje en iedereen heeft op de één of andere manier last van het langdurige thuiswerken. De werkdruk lijkt nu veel hoger. Tijdens het overleg gaan heel wat cynische grappen over en weer… De humor zit er al vroeg op de morgen in en het lijkt op de een of andere manier te ontladen. ‘Dit moeten we vaker doen!‘ eindigen we met een voornemen waar vanwege de drukte waarschijnlijk niets van komt.

Eén ding dat zeker niet helpt, is klagen over de lockdown. Als je de focus legt op het negatieve aspect van deze tijd, kun je erin verzuipen. Of, zoals Kelly McGonigal zo mooi in haar TED-talk uitlegt, als jij gelooft dat stress slecht voor je is, wordt je daar letterlijk ziek van. Zou dat ook gelden voor deze verschrikkelijke periode? McGonical stelt dat als jij gelooft dat je een stressvolle situatie (lees periode) aankunt, je ook gezonder wordt! Kortom, als jij je gedachten over stress verandert, kun jij ook je lichamelijke reactie op stress veranderen. In positieve of negatieve zin!

Het antwoord op de vraag ‘Hoe kom ik uit de corona-crisis?’ kun je dus op meerdere manieren beïnvloeden. Als jij bij de pakken gaat neerzitten, zal het er niet rooskleurig uitzien. Als jij er daarentegen in gelooft dat je er sterker uit kunt komen, dan is dat zo! Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, geeft het idee dat ik invloed heb op mijn situatie mij kracht en zingeving.

Ik wil niet alleen mijn denkpatroon beïnvloeden, ook mijn gezondheid. Door me aan de regels te houden, verklein ik de kans dat ik het virus krijg. Maar ook zonder virus, kan ik aan de slag met mijn gestel. ‘Hoe kom ik gezonder uit de Corona-crisis?’. Als ik mijn mindset aanpas, heeft dat een positief effect op mijn lichaam. Ik wil het wat groter aanpakken en neem mijn actieplan dat ik gebruik bij burn-out-coaching erbij. Energie en herstel zijn dan prioriteit nummer één. Het actieplan omvat vier aspecten; slaappatroon, beweegpatroon, voedingspatroon en herstelpatroon. Daarnaast worden leef- en werkgewoonten doorgenomen als ook de dagstructuur. Het omvat grof gezegd de leefstijl van de coachee die een grote impact op zijn of haar welzijn heeft.

Als ik de vier aspecten op mijn leven in deze corona-periode projecteer, mag ik toch echt met een paar punten aan de slag! Mijn werk-privébalans schittert door onbalans. Ik kan de hele dag aan het werk zijn, neem veel te weinig pauzes tussendoor. Hobby’s delven het onderspit. Met mijn beweging zit het overigens goed. Dagelijks twee tot drie uur wandelen in de buitenlucht en in het weekend daarbij hardlopen. Vroeger naar bed gaan, zou mij ook helpen. Eten blijft overigens een dingetje! Gedurende de eerste maanden van dit jaar inclusief de lockdown-periode in het voorjaar was ik een paar kilo aangekomen. Regelrechte Corona-kilo’s. Inmiddels ben ik vier kilo kwijt… En hiermee op de helft van mijn ambitie… Dat gaat mij lukken!

Hoe kom ik dan geestelijk sterker uit de Corona-crisis? Daar ben ik een online ‘training’ voor aan het ontwikkelen gebaseerd op de positieve psychologie.

Wil jij bijdragen aan de ontwikkeling van deze training, die gericht is op het ervaren van kracht, zelfvertrouwen en positiviteit, dan kun je meedoen met de online-proef-groep. Tijdens de training neem ik je mee in verschillende aspecten van optimisme, hoop en veerkracht. Deze 6-wekelijkse online training van 1,5 uur start op 12 november van 20.30 – 22.00 uur en is voor de proef-groep helemaal gratis. Doe je mee? Vul dan hieronder je mailadres in.

N-Mrii

Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.

Interesse in stressreductietrainingen of communicatietrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk. Of kies voor een onlinetraining!

Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Een gedachte over “Hoe kom ik sterker uit de Corona-crisis?

  • 1 november 2020 om 14:04
    Permalink

    Hey AM, ik doe graag mee aan je proef-groep over positiviteit. Groetjes Daan

    Beantwoorden

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: