Hoe kies jij voor werkdruk? – deel 3: Verwachtingen managen

Hoe zou de wereld eruit zien als we elkaars gedachten konden lezen? Zouden er meer conflicten zijn of zouden we juist zorgvuldiger met elkaar omgaan? Vage communicatie en onduidelijke verwachtingen op het werk zorgen voor veel ellende. Nummer drie op mijn lijstje van werkstressoorzaken.

Hoe vertel ik wat ik wil?

Hoe vaak heb je een idee maar durf je dat niet of lukt het je niet om dat helder uit te spreken. Deze week overkwam het mezelf nog. Ik wil graag een opleiding volgen die al lang op mijn verlanglijstje staat. Die training kwam deze week voorbij terwijl die al een paar keer geannuleerd was. Probleem is dat ik net met een andere opleiding ben begonnen. De geannuleerde opleiding beslaat vier zaterdagen, de huidige training drie. Dat zou betekenen dat ik komend half jaar in totaal zeven zaterdagen afwezig zou zijn terwijl onze weekenden heilig zijn. Hoe breng ik dit ter sprake met mijn partner? En heb ik eigenlijk wel duidelijk wat ik zelf wil?

Wat is het probleem?

We weten vaak niet wat de ander denkt en wil. Soms weten we zelf niet eens wat we willen. In plaats van duidelijk krijgen wat onze doelen zijn en te vertellen wat we van anderen verwachten, veronderstellen we wat anderen denken en doen allerlei aannames. Daarbij maken we omtrekkende bewegingen om onze eigen doelen kenbaar te maken. Met ruis als resultaat.

Verwachtingsmanagement

Het is belangrijk dat je heel duidelijk bent over je eigen verwachtingen en doelen. Dat je precies weet wat jouw behoeften zijn. Als je weet wat je wilt, kun je je concreet uitspreken naar je collega waarbij je continu controleert of de ander je begrepen heeft. Daarbij zorg je ervoor dat je de behoeften van je collega’s duidelijk krijgt. Er zijn dus twee kanten van de medaille; jouw verwachtingen en de verwachtingen van de ander.

Je eigen verwachtingen managen

Het begint dus met jouw behoefte? Wat wil jij? De volgende stap gaat om het duidelijk maken van jouw wensen aan de ander. Ga je omtrekkende bewegingen maken, waarbij de ander moet gissen naar jouw bedoeling? En ben je boos of teleurgesteld als de ander niet voldoet aan jouw verwachting? Kortom, zeg kort en krachtig wat jij wilt en waarom dat belangrijk voor je is. Vraag vervolgens hoe de ander dat ziet. Maak tenslotte een afspraak daarover en kom die na.

De verwachtingen van de ander managen

Het is ook belangrijk om de verwachtingen van anderen helder te hebben. Denken te weten wat de ander bedoelt, leidt tot teleurstellingen. Mensen vinden het vaak lastig om een vraag of boodschap duidelijk te verwoorden. Daar kun je ze bij helpen. Het draait om ‘LSD + Begrip’ waarbij LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Door te ‘luisteren’ naar de ander laat je de ander zijn verhaal doen. Door ‘samen te vatten’ geef je blijk dat je de boodschap gehoord hebt en controleer je of je het goed begrepen hebt. Door ‘door te vragen’ haal je de behoefte van de ander naar boven. Waarom is het zo belangrijk voor die ander? Je helpt daarmee niet alleen jezelf. Je biedt de ander ook de kans om zijn behoeften te onderzoeken. Je toont oprechte interesse waardoor die ander zich begrepen voelt. En ook hier overleg je samen wat de bedoeling is en maak je afspraken.

Communicatie lijkt zo makkelijk. Duidelijkheid is essentieel…

Ik ga eerst eens even nadenken wat handig is met mijn gewenste training. Want wil ik dit NU echt?

N-Mrii

Wil jij ook duidelijker communiceren? Kijk dan bij de Training ‘Assertief communiceren‘.

Hulp nodig bij jouw stressmanagement? Kijk dan op mijn vernieuwde site naar de Training ‘Stress de Baas!’, Training ‘Jongleren met taken en tijd’.

Je kunt ook kiezen voor coaching.

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: