TA maakt hét verschil!
Als een blij ei sta ik na te stuiteren van de laatste tweedaagse. Iedereen heeft zijn eindpresentatie gegeven. Zo gaaf om te zien dat mijn studiemaatjes dat ieder op een eigen manier heeft ingevuld. Stuk voor stuk indrukwekkend.
Ik volg de training ‘Transactionele Analyse, Persoonlijke Groei & Professionele Ontwikkeling’ bij de TA Academie in Zeist. Een intensieve driejarige opleiding van maar liefst 18 studiedagen per jaar. Met enige schroom, vanwege een slechte ervaring hiervoor, reed ik in oktober 2022 naar de eerste tweedaagse. Ik stelde me afwachtend op. Keek de kat uit de boom. Bang om buiten de groep te vallen. Terugkijkend was dat onnodig. Want wat heb ik me het afgelopen jaar fijn gevoeld in deze groep!
Wat is Transactionele Analyse? Transactionele Analyse (TA) is een psychoanalytische methode die, met behulp van eenvoudige begrippen en modellen, ingewikkelde (inter)menselijke processen (zowel persoonlijkheid als interacties) begrijpelijk, voorspelbaar en veranderbaar maakt. Kort gezegd is het een persoonlijkheidstheorie én een communicatiemodel dat inzicht geeft in de persoonlijkheid, het gedrag en de communicatie van mensen. De TA gaat ervan uit dat vroege levenservaringen (positief of negatief) van invloed zijn op hoe we ons gedragen en hoe we naar de wereld en naar onszelf kijken. De prille besluiten die we genomen hebben, beïnvloeden onze verdere levensloop in positieve of negatieve zin. Negatieve besluiten beperken onze groei en positieve besluiten bevorderen onze groei. Door op latere leeftijd andere besluiten te nemen, kun je meer autonomie ervaren. Het vergroten van autonomie is een belangrijk onderwerp binnen de TA. Het staat voor denken, voelen en je gedragen als bewust antwoord op situaties in het hier-en-nu in plaats van je te laten leiden door overtuigingen. Ook het streven naar homonomie is een wezenlijk onderdeel van TA. Het gaat over de menselijke behoefte om deel uit te maken van een groep soortgenoten als authentiek persoon. TA richt zich, gebaseerd op een optimistische theorie, op groei en ontwikkeling in de dagelijkse praktijk! |
Nu pas besef ik wat er in die andere opleiding is gebeurd en hoeveel invloed dat had op mijn leerervaring met groepsprocessen. Dat die eerdere training een teamcoachopleiding betrof, maakt het extra wrang. Ik voelde me daar niet veilig (Oké… Ook ik heb een ‘pleuris’ hekel aan het woord ‘veilig’!). Uiteraard had ik daar op de eerste dag lekker aan bijgedragen met een stomme opmerking. Het gevolg? Continue spelletjes en subgroepvorming. In de ogen van de trainers overigens zeer zinvol, kijkend naar het parallelle proces van teamcoaching. Ik voelde me het zwarte schaap van de groep. Nu ben ik die trainers dankbaar voor deze niet wijze les! Het heeft averechts gewerkt op mijn leerproces. Als er geen containment is (kortom het gevoel er bij te mogen horen ongeacht mijn minpunten en lelijke kantjes), kan er niet geleerd worden. Ik trok me dus niet fijn terug achter mijn masker en focuste me slechts op de ‘veilige’ theorie. Overigens zorgde een gesprek met de trainers voor verlichting. Toch heb ik me daar, gevangen in mijn eigen script, nooit meer opgesteld.
Hoe anders is mijn ervaring bij de TA Academie. Laat ik duidelijk zijn… Ook hier speelden akkefietjes. Gedoe in het groepsproces is inherent aan elke groep. Juist dat gedoe mocht er zijn in deze opleiding. Er werd zorgvuldig mee omgegaan. Het proces werd vertraagd… Soms was dat echt verduren maar juist door de tijd te nemen, gingen we in de versnelling. Overigens lag de lat behoorlijk hoog in onze groep. De betekenis van het woord ‘falen’ hebben we samen moeten uitvinden. Ik weet nu hoe leerzaam het is, om ‘veilig’ op je bek te mogen gaan. Iets onwijs stoms te zeggen. En dat ook weer te kunnen ‘repareren’. Uiteraard werd de theorie van Transactionele Analyse erbij gepakt, zodat we konden zien wat er gebeurt als ik of de ander in script raakt en daardoor niet meer autonoom kan reageren. En welke opties je hebt om daar anders mee om te gaan. Zonder spelletjes te gaan spelen. Zonder te happen op het lokaas dat de ander bewust of onbewust uitgooit. Juist in contact te blijven als het moeilijk wordt. TA maakt voor mij hét verschil! (Op de foto: onze intervisiesubgroep en trainer Alice)
Het groepsproces zorgde ook voor lichtheid en humor. Wat heb ik veel gelachen. Touwtje springen op een wandelpad in het bos tijdens de lunchpauze. ‘Oeps, als we met meerderen tegelijk willen springen, hebben een draaier te weinig!‘. ‘Oh meneer wilt u even ons touw draaien?‘. Natuurlijk deed de toevallige passant dat met een grote grijns op zijn gezicht. Hilarisch hoe blij anderen werden van onze energie.
Ik heb genoten van mijn TA-reis. Hierdoor is mijn creativiteit weer gaan stromen en barst ik van de nieuwe ideeën voor mijn bedrijf. Die ben ik nu aan het uitwerken. Samen met anderen! Mocht je nieuwsgierig zijn, laat maar weten!
Ik dank de trainers van de TA Academie Alice, Nynke en Lies voor de leerzame dagen. Ook mijn collega-deelnemers wil ik bedanken voor de vele inzichten en de mooie verbinding die we samen gesmeed hebben! Blij dat de bestemming van onze gezamenlijke ‘learning journey’ nog lang niet in zicht is!
N-Mrii
Strategisch procesbegeleider met focus op gedrag en groepsdynamiek!
Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!
Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.
Mail: info@nmrii.nl
Site: www.minderstressophetwerk.nl
Site: www.minderstressophetwerk.online (N-Mrii’s Online Academy)