Kennis kun je downloaden, vaardigheden niet!
Eén van de deelnemers geeft aan het einde van de training aan dat de middag efficiënter voor hem zou zijn geweest als hij een kwartiertje had besteed aan het doornemen van de theorie. Het oefenen was zonde van zijn tijd. Deze deelnemer had alleen geluisterd tijdens de training. In zijn subgroep hadden ze de praktijksituaties besproken, niet geoefend. Een faalervaring werd onbewust vermeden.
Zijn collega geeft daarentegen aan veel geleerd te hebben. Het oefenen van ‘het effectief managen van verwachtingen’ had haar juist geholpen. Zij had niet alleen in haar subgroep intensief geoefend. Ook had ze een praktijkcasus ingebracht waarmee ze voor de hele groep had geëxperimenteerd. Dit leverde haar niet alleen nieuwe inzichten en vaardigheden op, ook een succeservaring!
Het komt voor dat deelnemers binnen een groep een verschillend leereffect vertonen. Met name bij deelnemers die naar een training gestuurd worden en dat eigenlijk niet willen. Het kan faalangst zijn, niet willen afgaan in de groep of de overtuiging dat ze de kennis en vaardigheden al bezitten. Tijd en aandacht is overigens wel een dingetje na Corona. Alles moet snel en het mag vooral niet te lang duren met het risico dat het oppervlakkig wordt. Het ontbreekt deelnemers soms aan geduld om vaardigheden echt toe te passen. Zeker als er stapels werk liggen te wachten op de werkplek een verdieping lager.
Mijn (gejatte) slogan ‘Kennis kun je downloaden, vaardigheden niet!’ komt steeds weer boven drijven. Kennis kun je leren en reproduceren, van internet halen of in een boek lezen. Het gaat over kennen, over weten. Het bezit van bepaalde kennis wil echter niet zeggen dat je deze ook daadwerkelijk in de praktijk kunt toepassen. Kennen en kunnen zijn twee totaal verschillende concepten waarbij de laatste zwaar onderschat wordt.
Als het deelnemers lukt om te vertragen en te focussen op hun eigen praktijk, maken ze zich nieuwe vaardigheden eigen. Experimenteren met nieuw gedrag in een veilige trainingsomgeving is ronduit leerzaam. Daarom kun je vaardigheden niet ‘downloaden’. Een checklist doornemen staat gelijk aan kennis downloaden. Een checklist ‘intrainen’ gaat over het echt ontwikkelen van vaardigheden.
Zo ging een ervaren manager de mist in tijdens het kantelen van een ‘probleemgericht gesprek’ met een klagende medewerker. Met haar goed bedoelde aandacht vergrootte ze onbewust de problemen waardoor ze het geklaag van de medewerker verergerde. Dat was een belangrijke eye opener, ook voor de groep. Ze deed het rollenspel nog eens, met een kleine aanpassing, waarna het de oefengesprek meteen kantelde. Haar medewerker draaide 180 graden, stopte met klagen en focuste op de oplossing. De manager was blij met het inzicht, dat ze zonder te oefenen niet zou hebben gehad, én met de succeservaring.
Vaardigheidstrainingen zijn in mijn ogen zinvol. Mijn ervaring is dat deelnemers die durven te experimenteren in kleine groepjes, of voor de grote groep tijdens een rollenspel, het meeste leren. Zo’n succeservaring motiveert enorm. Ik krijg regelmatig terug dat ze het spannend vonden maar blij zijn dat ze het toch gedaan hebben. Daarom hamer ik altijd op het verschil tussen kennis en vaardigheden. Vaardigheden moet je ontwikkelen. Daar heb je geduld, doorzettingsvermogen en lef voor nodig! En natuurlijk een veilige leeromgeving.
Nog even een dooddoener. Voetballers spelen ook niet één keer per week een wedstrijd zonder te trainen. Nee, die trainen hun vaardigheden eindeloos voordat de echte wedstrijd gespeeld wordt. Waarom trainen we dan zo weinig soft skills op het werk?
N-Mrii
Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!
Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.
Mail: info@nmrii.nl
Site: www.minderstressophetwerk.nl
Site: www.minderstressophetwerk.online (N-Mrii’s Online Academy)