Leren van succes!

Eén van de deelnemers mailt een interessante casus voor de komende intervisie. ‘Mooi, daar kunnen we iets mee!’. Ik denk dat de Socrates-methode een goede manier is om ermee aan de slag te gaan. Volgens deze methode stellen de intervisie-leden drie open vragen, die genoteerd worden op een flap, waarna de casus-inbrenger de vragen waardeert op koud, warm of neutraal. Koude vragen zijn voor de intervisie-inbrenger relevante vragen maar niet vernieuwend. Ze leiden niet tot nieuwe inzichten. Warme vragen zorgen juist wel voor een nieuwe kijk op het probleem. Neutrale vragen geven nog geen duidelijkheid. De inbrenger kan er dat moment niets mee. De Socratische intervisie gaat dus een tandje dieper dan alleen het beantwoorden van vragen. Het geeft de vragenstellers ook inzicht in het effect van hun vragen.

Als één van de intervisieleiders van het Nobtra, de Nederlandse Orde van Beroepstrainers, begeleid ik, samen met een andere intervisieleider, een paar keer per jaar de intervisiebijeenkomsten van Nobtra-gecertificeerde trainers in het Zuiden van ons land én België. Hiermee borgen we een professionele uitwisseling en houden we onze deskundigheid op peil. Daarnaast voldoen we hiermee aan de PE-eisen van de beroepsorganisatie. Ook niet onbelangrijk…

Als begeleider voel ik altijd meer verantwoordelijkheid voor het verloop van zo’n sessie. Ik ben ruim op tijd klaar met mijn voorbereiding. Lekker! Nadat ik een uur voor de intervisie nog een wandeling maak door het Geulbos met de honden, open ik een kwartier voor aanvang de zoomsessie. Tegelijk check ik snel mijn mail naar last-minute afmeldingen. Tot mijn verrassing zie ik dat de casus-inbrenger zich helaas ziek heeft gemeld. Shit…! Ik besluit blanco het overleg in te gaan. Nieuwsgierig hoe het met mijn collega-trainers is.

Tijdens de check-in spat de energie van één van de deelnemers van het scherm. Ze zweeft op een roze wolk van positieve adrenaline vanwege een supersessie met een team eerder die dag. Razendsnel schakel ik in mijn hoofd. Dit zou een gave casus zijn om te bespreken met de ‘Best Practice Methode’. Ik zoek snel in mijn bestanden naar deze tool en stel spontaan voor om de intervisie met deze casus en tool te doen. Ik overval de inbrenger hiermee, ze aarzelt kort maar gaat akkoord.

De casus wordt uitgebreid toelicht terwijl de intervisieleden actief luisteren naar de ‘succesfactoren’. Vervolgens benoemen de deelnemers de ‘succesfactoren’ van de inbrenger én de ‘contextkenmerken’. De casusinbrenger beoordeelt de factoren en bespreekt de voor haar opvallendste punten. Daarna wordt een vragenronde gehouden om nieuwe, onzichtbare succesfactoren te ontdekken. Het eindresultaat is een lange lijst aan concreet gedrag waarmee de inbrenger een succesvolle teamsessie heeft gehouden.

De methode werkt enorm aanstekelijk. Binnen een mum van tijd is de hele groep op zoek naar wat werkt, wat goed ging en wat tot succes heeft geleid. De casus-inbrenger wordt er stil van. Ze is verwonderd over het effect van deze positieve methode. Wij mensen zijn immers geneigd om te kijken naar wat niet goed gaat of wat beter zou moeten. Ze is niet alleen enthousiast over haar topsessie eerder die dag, maar weet nu concreet hoe zij haar sessie tot een succes heeft gemaakt. Haar roze wolk groeit zienderogen. We zitten inmiddels gezellig met zijn allen op haar wolk te genieten van dit succesverhaal. En daar draait het om bij de Best Practice Methode! Leren van eigen en anderman s successen. Iedereen haalt er leerpunten uit.

Tevreden nemen we afscheid en sluit ik de sessie, met meer energie dan ik erin ging, af. Dingen lopen vaak niet zoals gepland. Ergens kan ik daar enorm van genieten. Het is een kunst om, met een tot in de puntjes toe voorbereid programma, een compleet andere weg in te slaan. Meebewegen met dat wat de groep op dat moment nodig heeft. Dat maakt ons vak zo leuk!

N-Mrii

Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!

Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.


Mail: info@nmrii.nl

Site: www.minderstressophetwerk.nl

Site: www.minderstressophetwerk.online (N-Mrii’s Online Academy)


Online live incompany trainingen voor teams! Korte trajecten van zes wekelijkse sessies van 2 uur!

  • Timemanagement training ‘Jongleren met taken en tijd!’
  • Communicatie training ‘Effectief communiceren op het werk!’
  • Stressmanagement training ‘Flow op je werk!
  • Training positieve psychologie ‘Positief omgaan met verandering, tegenslag en negativiteit!’ 

Kijk op N-Mrii’s Online Academy voor meer informatie!

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: