Drie super goede startvragen voor complexe problemen!

‘Een goed begin is het halve werk…’. Zo is het! Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat het uiteindelijke werk niet alleen sneller verloopt maar ook een beter resultaat oplevert. Daarom hamer ik tijdens mijn leiderschapsprogramma’s op een goede probleemomschrijving van de ontwikkelopdracht van de deelnemers.

Ik zie te vaak dat een oplossing wordt gevonden voor het verkeerde probleem. Dat niet alle scenario’s zijn uitgewerkt omdat slechts één uitkomst voor de hand ligt. Of dat er steeds nieuwe inzichten op tafel komen waardoor een project geen kaders meer heeft en eindeloos uitloopt. De beeldvormingsfase bij complexe problemen is dus een essentiële stap die niet mag worden overgeslagen.

Je kunt zo’n valse start voorkomen door een goede en creatieve startvraag te stellen! Hieronder drie goede startvragen voor de aanpak van complexe problemen.

1. De oplossingsgerichte stuurvraag

  • ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder stress heb op mijn werk zodat ik minder pieker en ’s nachts beter slaap?’
  • ‘Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn werkdruk reduceer zodat ik aan het einde van de dag een voldaan gevoel heb en in control ben?’
  • ‘Hoe zorgen wij ervoor dat we meer omzet genereren zodat we geen personeel hoeven te ontslaan?’

Deze startformuleringen zijn uitstekend om een project te beginnen! Het zijn oplossingsgerichte stuurvragen die bestaan uit twee componenten ‘Hoe zorg ik …<probleem>…’ en ‘zodat …<gewenst resultaat>…?’. Dit soort vragen zorgt voor een duidelijke focus en nodigen daarnaast uit om in beweging te komen. Als ik je zou vragen ‘Wil jij een project starten waardoor de werkdruk gereduceerd wordt?’ zou je je eerst bedenken of je dat wel wilt. Hij nodigt niet echt uit. De stuurvraag zet je meteen in de actiestand. ‘Hoe-vragen’ focussen op de manier waarop je het doel wilt bereiken. Hieronder staan drie voorbeelden van stuurvragen die positief zijn geformuleerd en nog meer beweging creëren.

  • ‘Hoe zorg ik voor meer werkplezier zodat ik ’s avonds energie over houd voor mijn gezin?’
  • ‘Hoe zorg ik voor een gezond en fit lichaam zodat ik langer leef?’
  • ‘Hoe zorgen we ervoor dat onze medewerkers competenties ontwikkelen zodat potentiële klanten geprikkeld worden tot kopen?’

2. De bedenk-vraag

  • ‘Bedenk manieren om fit en gezond te leven!’
  • ‘Bedenk manieren om minder werkstress te ervaren!’
  • ‘Bedenk een klantbedieningsmodel waar de klant zó plezierig geholpen wordt dat hij nooit meer weg wil!’

Dit is eigenlijk geen vraag maar een opdracht. Deze variant biedt veel ruimte en zorgt voor de meest gekke ideeën. Hiermee komt het creatieve proces op gang en ontstaan nieuwe inzichten.

3. De spiegel-vraag

De spiegelvraag is een ‘omgekeerde’ vraag naar wat je juist niet wilt. Deze vraag is behoorlijk confronterend en zorgt voor inzicht. Hij is handig als je weerstand verwacht of als je denkt dat de ander geen benul heeft van zijn of haar aandeel in het probleem.

  • ‘Hoe jagen we onze klanten zo snel mogelijk weg?’
  • ‘Hoe zetten we onze medewerkers maximaal onder druk en krijgen we ze zo gestrest mogelijk?’
  • ‘Hoe takel ik mijn lichaam zo snel mogelijk af?’

Als je weerstand verwacht op een geplande verandering kan de spiegelvraag dit voorkomen. Stel dat de leidinggevenden van een organisatie ervan overtuigd zijn dat werkdruk en stress tussen de oren van hun medewerkers zit. Dan hebben ze geen idee van hun aandeel hierin. Door leiders te laten verzinnen hoe ze nog meer stress kunnen toevoegen aan de medewerkers krijgen ze inzicht in hun bijdrage. Of stel dat medewerkers van mening zijn dat hun manier van klantbenadering uitstekend is. Ze zullen niet snel open staan voor nieuwe manieren van klantcontact. Als je ze zoveel mogelijk ideeën laat bedenken hoe ze hun klanten zo snel mogelijk kunnen wegjagen, krijgen ze een helder beeld hoe ze zelf bijdragen aan de klant’on’tevredenheid.

Ik laat groepen meestal een recept bedenken van alle ingrediënten die zorgen voor het ongewenste resultaat. Het zorgt in eerste instantie voor gefronste wenkbrauwen. ‘Hierin ligt toch niet de oplossing!’. Maar de confrontatie met het eigen gedrag is uiteindelijk verhelderend. Het leidt snel tot inzicht dat je onderdeel van het probleem bent. En als je onderdeel bent van het probleem, ben je ook onderdeel van de oplossing!

N-Mrii

Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!

Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.

Mail: info@nmrii.nl | Telefoon: 06 – 57 33 45 90

Online live incompany trainingen voor teams! Nieuwe trajecten van zes sessies van 1,5 tot 2 uur!

Keuze uit de training ‘Jongleren met taken en tijd!’‘Flow op je werk!’‘Positief omgaan met verandering, tegenslag en negativiteit!’ of ‘Effectief communiceren op het werk!’.

Kijk op de site voor meer informatie!

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: