Ik geloof in jou! Jij ook?
‘Dus als een docent niet in mij gelooft, bestaat de kans dat ik ga onderpresteren?‘. Deze vraag stelt een laatstejaarsstudent van de docentenopleiding aan de Kunstacademie in Maastricht. Vanwege Corona liggen mijn fysieke trainingen stil. Dat is de reden dat ik, op verzoek van onze dochter, een online training over positiviteit aan haar klas geef.
De vraag van de deelnemer gaat over de mindset-theorie van Carol Dweck. ‘Ja, zo kun je het zien! ‘ antwoord ik. ‘Je hebt een groeimindset en een fixed mindset. Als jij gelooft dat je ‘dom’ of juist ‘slim’ bent en dat als een vast gegeven aanneemt, ben je minder geneigd om daar iets aan te veranderen. Als jij daarentegen het idee hebt dat jij je vaardigheden kunt ontwikkelen, dan ben je sneller geneigd om ook in lastige situaties door te zetten’. Terwijl ik dat vertel, heb ik online zicht op twaalf vakjes met de haardos van elke deelnemer in beeld. Ze zitten voorovergebogen en schrijven driftig mee. Eén van de studenten knikt begrijpend en vraagt hoe het dan zit als een docent een groeimindset heeft met een leerling die een fixed mindset bezit. Goede vraag! Ik pak mezelf als voorbeeld.
‘Ik was een jaar of 14 en dacht dat ik heel slecht in wiskunde was. Terwijl de docent sinus, tangens en cosinus uitlegde, was ik al snel afgehaakt. Tijdens het uitwerken van opdrachten, vroeg hij me hoe het ging. Ik antwoordde grappend dat ik een wiskundekuil had in plaats van een knobbel. Dus dat het niet aan mij besteed was. Hij luisterde aandachtig en gaf aan dat hij zeker wist dat ik wel degelijk goed in wiskunde was als ik het maar wilde. Hij daagde me uit om thuis de tijd te nemen om de theorie goed door te nemen en daarna nog eens naar de sommen te kijken. Ik deed dat en de volgende les kon ik hem trots vertellen dat het kwartje gevallen was. Vanaf dat moment was ik hartstikke gemotiveerd en haalde ik dikke voldoendes voor dit vak’.
Deze docent heeft veel betekend in mijn leven. Het feit dat hij in me geloofde, heeft eraan bijgedragen dat ik een doorzetter ben. Dat ik in mezelf ben gaan geloven. Mijn wiskundedocent had, waarschijnlijk onbewust, een groei mindset en hij heeft me van mijn fixed mindset afgeholpen.
Een dag later praat ik met mijn dochter over de eerste training tijdens een autoritje. Ze koppelt de theorie meteen aan haar eigen schoolervaring en begint te vertellen.
‘Op de basisschool was ik niet goed in taal en rekenen. Ik hoorde bij het groepje ‘dommeriken’. Wij moesten altijd in het midden van de klas zitten en kregen dan extra begeleiding. Terwijl de rest eromheen zelfstandig mocht werken. Dat voelde heel vervelend. We stonden in het middelpunt maar hoorden er niet bij. Thuis oefenen, met woordkasteel bijvoorbeeld, vond ik ook heel stom. Ik snapte het gewoon niet. Dat demotiveerde me steeds meer. Ik weet nog dat de Citotoets het advies ‘VMBO TL’ gaf, maar dat de juf van de basisschool dat te hoog gegrepen vond. Ze vond dat VMBO-kader meer bij mij paste. Ik heb vaak gedacht ‘Waarom zou ik mijn best doen, als ze toch niet in mij geloven?’
Dit verhaal komt binnen bij een moeder. Ik weet nog dat ik een felle discussie voerde met de juf. Dat ik het idee had dat ze er niet alles uithaalde. Dit verhaal bevestigt dat. Wat knap dat onze dochter dat nu zo kan verwoorden. Ik besef me nog meer wat het effect is van een docent met een fixed mindset. Met onze dochter is het overigens helemaal goed gekomen.
‘Toen Helmut (voor de lezers haar kadovader) in ons leven kwam, had hij veel geduld met mij. Hij heeft zoveel tijd en energie in mijn bijles gestoken dat ik het op een gegeven moment begon te snappen en het leuk begon te vinden. Ik ging ook betere cijfers halen. Ik weet nog dat we een contract hadden afgesloten in het tweede jaar van het VMBO TL. Elk punt hoger dan een 7 leverde een euro op. Voor de punten onder de 6 moest ik betalen. Het halen van hogere punten motiveerde mij zo, dat ik het na een paar maanden niet meer voor het geld deed maar voor mezelf. Daarnaast was het mijn droom om naar de Kunstacademie te gaan. Daarvoor moest ik toegelaten worden op de HAVO. Uiteindelijk ben ik met bijna een 8 gemiddeld op zowel het VMBO als de HAVO afgestudeerd. Ik heb ontdekt waar ik goed in ben. Ik weet nu dat ik kan bereiken wat ik wil als ik er maar in geloof en doorzet’.
Ik moet bekennen dat haar verhaal wat losmaakt bij mij op het moment dat ze dit met me deelt. Heftig en tegelijkertijd hartverwarmend. Want wat ben ik trots op haar! Wat kan zij een lange neus trekken naar die mensen die niet in haar geloofden… Ik gun elk mens het geloof in hun kunnen…
N-Mrii
Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!
Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.
Mail: info@nmrii.nl | Telefoon: 06 – 57 33 45 90
Online live incompany trainingen voor teams! Nieuwe trajecten van zes sessies van 1,5 tot 2 uur!
Keuze uit de training ‘Jongleren met taken en tijd!’, ‘Flow op je werk!’, ‘Positief omgaan met verandering, tegenslag en negativiteit!’ of ‘Effectief communiceren op het werk!’.
Mooie blog Anne-Marie, het begint met geloof in jezelf. Ik heb in de praktijk ondervinden dat als geloof in je omgeving ontbreekt, het geloof in jezelf ook minder wordt. Als kind is een leraar met een groenig mindset belangrijk. Als volwassene is een eigen growing mindset en een motiverende omgeving belangrijk. Thanks voor je mooie blog die me inspireert om de growing mindset vast te houden ongeacht de mindset die je tegenkom en de keuze elke keer weer te maken om een stimulerende omgeving te zoeken.