Vijf veelgemaakte fouten van een startend leidinggevende (4)
Ze loopt verward het MT-overleg uit. Zich afvragend wat er zojuist gebeurd is. Jans had haar jaarplan voor haar team zo goed voorbereid en haar leidinggevende vond eerder haar doelen ambitieus. En nu moet ze terug naar haar team. Want zojuist is er nog eens 10% bovenop gezet. Toen ze het management probeerde te overtuigen dat dit echt niet kon, veegden haar baas én nota bene ook haar collega’s haar argumenten in één beweging van tafel. Ze kon kiezen. Of medewerkers ontslaan of met het team aan de bak. Daarbij legden ze haar de cijfers nog een keer uit. Geen discussie mogelijk. Die uitleg kwam niet meer binnen. Ze was te emotioneel. Ze heeft met tegenzin ingestemd met hogere targets.
Vlak voor het einde van die dag loopt Jans haar afdeling op. Haar medewerkers zien meteen dat er iets mis is. Verontwaardigd vertelt ze wat er in het MT gebeurd is. Ze wil echt niemand ontslaan, dus dan maar hogere doelen. ‘Maar’, zegt ze tegen het team, ‘ik ga rekening houden met jullie inzet bij de beoordelingen voor volgend jaar, mocht je je doelen niet halen’. De afdeling haalt opgelucht adem. Blij dat hun leidinggevende voor hen opkomt. Tegelijk beseffen ze dat ze haar belofte niet kan waarmaken.
Wat zijn veelgemaakte fouten van een startend leidinggevende? In deze reeks worden vijf ‘blunders’ beschreven die herkenbaar zijn voor elke beginnende leider.
Veelgemaakte fout 4 – Dubbele loyaliteit; ontbreken van management identificatie
Jans ‘huilt’ uit bij haar team. Ze klaagt over de onrechtvaardigheid van het management bij haar eigen mensen en doet beloftes die ze niet kan nakomen. Jans heeft alleen oog voor het teambelang. Ze keurt de besluiten van hogerhand af. Ze houdt geen rekening met het organisatiebelang. Ze zegt ‘ja’ tegen het management en doet vervolgens ‘nee’ met haar medewerkers.
Herken je het gevoel tussen twee kwaden te moeten kiezen? Het nooit goed te doen? Als teamleider of manager draag je de ‘last’ van een dubbele loyaliteit. Enerzijds moet je loyaal zijn aan je eigen team. Anderzijds is er de loyaliteit aan het management en de organisatie. Je zit letterlijk bekneld tussen twee ‘partijen’. Bij wie moet je je loyaliteit leggen? Bij het management of bij je eigen team? Dit wordt met een mooi woord ‘management identificatie’ genoemd. Een competentie die in heel wat beoordelingsformulieren van leiders terugkomt.
Het gaat er bij management identificatie om dat je als leidinggevende organisatiebeleid, besluiten en maatregelen van het hogere management accepteert en uitvoert binnen je eigen team. Dat betekent ook dat je je niet verschuilt achter het MT en meehuilt met de wolven als je het er niet mee eens bent. Als leider bent je gecommitteerd aan en betrokken bij het management van jouw organisatie. Dat wil niet zeggen dat je het met alle maatregelen eens moet zijn. Je komt op voor jouw team maar dergelijke ‘gevechten’ voer je binnenskamers met het managementteam. Daar leg je je bezwaren neer. Daarbuiten toon je je loyaal aan de organisatie.
Jans zou boven haar team moeten staan nu ze een impopulaire maatregel moet uitvoeren én zich achter het MT-besluit moeten scharen. Ze kan niet zomaar haar eigen gang gaan. Dat zorgt voor onvrede binnen het management en gedoe met medewerkers. Want andere teams horen dit en gaan verhaal halen bij hun eigen leidinggevende. Natuurlijk moet ze begrip tonen voor de onvrede die leeft op de afdeling. Daarbij is het goed dat ze luistert naar de bezwaren van haar medewerkers en helder uitlegt waarom het besluit genomen is. Of het team het er mee eens is of niet, ze moet achter het beleid staan. Dat betekent dat ze rechtvaardig leiding geeft én impopulaire maatregelen neemt als dat nodig is. Zich niet verschuilt achter de organisatie. De functie van leidinggevende blijft uitdagend.
N-Mrii
Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.
Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op mijn site minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.
Interesse in stressreductietrainingen, communicatie- of leiderschapstrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.