Les 2 ‘Schoon of vies’
Een maand geleden nam onze dochter enthousiast afscheid. Ze vloog samen met een klasgenootje naar Bandung in Indonesië. Om daar vier maanden Fine Art te studeren aan de universiteit, om de wereld te ontdekken en om haar vleugels uit te slaan.
Hoewel ze aan de andere kant van de aardbol in een zes uur latere tijdszone zit, hebben we regelmatig contact. Met Facetime is ze toch een beetje dichtbij. Heerlijk om haar enthousiaste verhalen te horen.
De overdosis kittens, poezen en katten die, in alle mogelijk varianten dagelijks via App, Facebook en Instagram binnenkomen, toveren steeds weer een grote glimlach op mijn gezicht. Dat is onze meid! Gek op dieren… Het liefst zou ze ze allemaal meenemen. Ik? Ik moet er niet aan denken! Onze dierentuin is al compleet.
De enorme bulten die ze, als gevolg van een allergische reactie op muggen, op haar hele lijf heeft en de misselijkheid en hoofdpijn, ontnemen mij spontaan de lach. Als ze belt en niet lekker is, komt mijn bezorgdheid omhoog en vind ik het verschrikkelijk dat ik niets kan doen. Tot het moment dat er weer een vrolijke foto van een kat voorbij komt. Dat stelt mij gerust.
Het verlies van haar creditcard is ook niet zo’n handige actie. Het thuisfront wordt dringend verzocht om meteen actie te ondernemen. Maar ook die zorg is van korte duur als er weer zo’n harig monster in beeld komt. Terwijl ze bedrijvig aan het werk is in de werkplaats van de universiteit, hangt een slapend koppie en een pootje uit de zak van haar schort. Net een kangoeroejong. We leven, trots als we zijn, helemaal met haar dagelijkse ritme mee.
Thuis is het een stuk rustiger. Van drie wassen per week kan ik ineens omschakelen naar drie wassen per twee weken. Geen plakkerige vingers van de ranja meer in de hele keuken. Ja, ze is twintig. Ik weet het. Voor de goede orde… Zo lang leven we al met plakplekken in huis. Het mooiste komt nog… Ik zag deze week een hilarisch filmpje op Facebook. Een moeder die klaar is met het gedrag van haar kinderen. Ze heeft in haar radeloosheid een les over de voorzetsels ‘op’ en ‘in’ opgenomen. Ze doet in het filmpje voor wat deze woorden precies inhouden. ‘Op’ het aanrecht. ‘In’ de vaatwasser. Zo herkenbaar! Het is niet dat onze meid haar vuile vaat ‘op’ het aanrecht en niet ‘in’ de vaatwasser zet. Nee, dat doet ze perfect! Zo goed zelfs dat ze haar vuile bestek in de net gewassen bestekbak stopt. En ook plaatst ze standaard haar vieze bord en plakkerige beker tussen de schone vaat. Ze kent het verschil tussen ‘op’ en ‘in’ heel goed. Trotse mama… Maar het onderscheid tussen ‘schoon’ en ‘vies’ is nog wel eens moeilijk voor haar. Ik snap nu waarom ook die wasmand steeds vol met schone kleren ligt. Dus, ik denk dat ik een vervolg op de voorzetsel-les opneem. Les 2; Het verschil tussen ‘schoon’ en ‘vies’. Zou dat pedagogisch verantwoord zijn?
En toch…. Nu ze weg is, mis ik juist die eindeloze discussies en gekke gewoontes van haar. Raar hé?
N-Mrii
Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.
Interesse in stressreductietrainingen of communicatietrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.
Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.
,