4 tips om je geloofwaardigheid te vergroten!

Mijn collega komt gehaast binnen lopen. Een pak met vergaderstukken onder zijn arm. In zijn andere hand een te volle bak koffie. Breed lachend en zich excuserend. Hij is gewoon te laat. Maar dat zijn we wel van hem gewend. Bij het derde vergaderpunt komt zijn actie naar boven. Hij moet een onderzoek naar klanttevredenheid opleveren. Ik ben benieuwd welk excuus hij nu weer heeft. Twee weken terug was hij er nog niet aan toe gekomen. Te druk. Nu geeft hij aan dat zijn medewerkers nog niet allemaal gereageerd hebben. ‘Maar…’ zo geeft hij aan… ‘volgende keer heb ik hierdoor een beter én completer verhaal’. Op de een of andere manier verbaast het me niets. Hij komt er altijd mee weg en als hij wel levert is de kwaliteit ronduit belabberd. Dan levert hij niet wat gevraagd is of kun je er met een kanonskogel gaten in schieten. Je schiet altijd raak…

Ik merk dat ik weinig vertrouwen in deze collega heb. De vraag is of dat terecht is. Want ik reken hem af op het niet nakomen van afspraken. Ik heb mijn mening over hem op andere vlakken doorgetrokken. Omdat hij één keer een slecht rapport heeft geleverd, heb ik mijn oordeel al klaar. Hij levert nooit op tijd, dus zal de kwaliteit ook wel bagger zijn. Dat is ergens niet eerlijk. Maar zo doen wij mensen dat. Ik heb ooit een stagiaire gehad die ik mocht begeleiden. Hij legde zijn afstudeerrapport trots voor me om te lezen. Op de eerste bladzijde stond een grafiek scheef en zag ik meteen acht spelfouten. Ik heb het rapport meteen in de prullenbak gegooid en aangegeven dat hij maar iemand anders moest zoeken om zijn ‘shit’ te beoordelen. Ik voelde me niet serieus genomen. Was dat eerlijk? Nee, zeker niet. Maar collega’s klaagden ook al over zijn slordigheid. Het was niet mijn taak om zijn spelfouten eruit te halen. Wel om hem te leren hoe je bouwt aan je geloofwaardigheid op het werk!

Heb jij ook zo’n collega die weinig vertrouwen geniet. Omdat hij onbereikbaar is? Zijn telefoon nooit opneemt, nimmer terugbelt en evenmin reageert op jouw mailtjes? Die collega die van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen en je maar moet afwachten of hij tijdens een meeting aanwezig is… Of een collega die sowieso zelden naar vergaderingen komt omdat zij dat tijdverspilling vindt. En als ze er dan een keer bij is, moet je nog naar haar pijpen dansen ook. Of die collega die elke vergadering zegt dat hij maar een half uurtje heeft omdat hij nog een andere afspraak heeft. En steevast na een kwartier wegloopt. Of die directeur die eist dat alle beoordelingen op tijd worden gedaan en ingevoerd maar er zelf met de pet naar gooit.

Het zijn soms kleine dingen die, als ze een patroon worden, leiden tot ongeloofwaardigheid. Want één keer is een incident. Twee keer is toeval. Drie keer is een patroon. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat ‘ongeloofwaardige’ mensen een patroon laten zien. Kom daar maar eens vanaf!

Het is belangrijk dat je tijd en aandacht besteedt aan geloofwaardigheid. Hiervoor kun je de ‘Tafel van vertrouwen’ van Covey gebruiken. Volgens hem kun je vertrouwen zien als een tafelblad. De tafel staat stabiel door de vier stevige poten die het blad dragen. Elke poot weerspiegelt een onderdeel van vertrouwen. Als één van de poten ontbreekt of niet stevig is, heb je al snel een wankele tafel. Dat moet je dus voorkomen. Hieronder geef ik de vier poten van vertrouwen weer, in de vorm van vier tips, waarmee je jouw geloofwaardigheid kunt vergroten.

Poot 1 – Zorg dat je resultaten levert!

Als je verantwoordelijk bent voor een project, zorg er dan voor dat je het op tijd én binnen budget oplevert. En dat je tijdig bijstuurt mochten er problemen ontstaan. Lever je herhaaldelijk niet de afgesproken kwaliteit of niet op tijd, dan zorgt deze poot ervoor dat je minder geloofwaardig bent. Op langere termijn kan dat zelfs consequenties hebben voor jouw functie of deelname aan projecten.

Poot 2 – Benut en lever capaciteiten!

Zorg dat je de vaardigheden, kennis en skills hebt om de juiste kwaliteit te leveren die je beloofd hebt. Als je een praatjesmaker bent en vol overtuiging vertelt wat je allemaal gaat maken maar vervolgens iets halfslachtigs aflevert, stel je anderen snel teleur. Lever wat je belooft én bied zelfs meer. Verras de ander!

Poot 3 – Wees integer!

Hier gaat het over het nastreven van fatsoensnormen. Doe wat je zegt en vertoon geen dubbel gedrag. Als jij iets van anderen verwacht, moet je zelf ook dat gedrag vertonen. ‘Pratice what you preach!’. Als je anderen iets verbiedt, moet je zelf niet de regels overtreden. Dat geldt zeker als je een leidinggevende rol vervult. Dan ligt jouw gedrag des te meer onder een vergrootglas. Praat ook nooit negatief over anderen zonder dat ze erbij zijn. Roddelen en kwaadspreken maken je heel ongeloofwaardig. Want als iemand roddelt over een ander, dan doet hij dat vast en zeker ook over jou. Logisch dat je afstand houdt. Wel zo veilig… Zo werkt dat.

Poot 4 – Heb oprechte intenties!

Zorg dat je gezamenlijke belangen nastreeft. Als je alleen voor je eigen belang gaat, heb je geen oog voor de ander. De ander voelt zich niet gezien en gehoord en zal als reactie ook gaan strijden voor zijn eigen belang. Houd er evenmin een verborgen agenda op na. De ander zal voelen dat er iets niet klopt. Hij kan er niet op vertrouwen of je oprecht bent of dat je hem een loer aan het draaien bent.


Kortom, geloofwaardigheid is een belangrijk goed waar je serieus mee bezig moet zijn. Als je geloofwaardigheid beschadigd is, moet je er niet vreemd van op kijken dat je uiteindelijk niet meer serieus genomen wordt door jouw collega’s. Jouw tafel van vertrouwen is dan wankel of kan zelfs omkiepen. De tafel zal steeds stabieler worden als elke poot een stevig patroon vertoont van terugkerend geloofwaardig gedrag.

N-Mrii

Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!

Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.

Mail: info@nmrii.nl | Telefoon: 06 – 57 33 45 90

Online live incompany trainingen voor teams! Nieuwe trajecten van zes sessies van 1,5 tot 2 uur!

Keuze uit de training ‘Jongleren met taken en tijd!’‘Flow op je werk!’‘Positief omgaan met verandering, tegenslag en negativiteit!’ of ‘Effectief communiceren op het werk!’.

Kijk op de site voor meer informatie!

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!

%d bloggers liken dit: