donderdag, november 21, 2024
Doelgericht aan de slagKrachtig communicerenLeiderschapWerkdruk en stressWerkgeluk en plezier

Waarom adviezen niet helpen! (1)

Tijdens de wekelijkse bila geeft Rachel, jouw senior medewerker, aan dat ze behoorlijk last van stress heeft. Ze maakt al weken overuren, heeft gedoe thuis met één van haar puber-kids en ze slaapt slecht. Ze is moe en heeft het te druk. Haar huisarts adviseert haar om maar eens wat rustiger aan te doen. Ze legt het bij jou op tafel en vraagt hoe ‘we’ dit gaan oplossen. Ze wil zich echt niet ziek melden. Je kijkt haar waarderend aan en geeft aan dat je het hartstikke vervelend voor haar vindt. Vervolgens geef je haar een aantal tips. ‘Zorg dat je goed slaapt! Draag wat taken over aan Richard. En… Ga op tijd naar huis!’ Enigszins opgelucht gaat ze weer terug naar haar werkplek.

Terwijl je in de middag de afdeling op loopt, staat Rachel bij het bureau waar Saskia zit. Kennelijk loopt ze vast in haar rapportage en heeft ze de hulp van de senior ingeroepen. Je hoort Rachel een paar adviezen geven zodat Saskia verder kan. ‘Als je nu de volgorde omdraait en de conclusie krachtiger verwoordt dan maak je het overzichtelijker. Less is more! Je moet het kleiner maken. Je haalt er veel te veel details bij!‘. Vervolgens kijkt Rachel op haar collega neer en formuleert een paar zinnen die Saskia dankbaar intypt. Rachel kijkt vermoeid op en een flauw glimlachje verschijnt op haar gezicht.

Terwijl je terugloopt, besef je ineens dat je het probleem van Rachel helemaal niet goed hebt aangepakt. Net zoals Rachel het probleem van Saskia niet heeft opgelost. Jullie hebben beiden allerlei goedbedoelde adviezen gegeven… Maar je ziet met eigen ogen dat die helemaal niet werken!

Waarom helpen adviezen vaak niet?

Het advies is nooit 100% passend op het probleem van de ander

Een advies wordt vaak vanuit een rationele blik gegeven. Rachel komt met haar stress bij jou en jij herkent dat. Jij hebt jouw werkdruk een paar jaar eerder op een bepaalde manier aangepakt en dat werkte perfect. Maar voor Rachel is dat niet de oplossing. Want haar situatie is totaal anders. Jouw advies, hoe goed bedoeld ook, past dus niet bij het probleem dat Rachel ervaart. Het zegt iets over hoe jij jouw eigen probleem hebt opgelost. Maar niet wat voor Rachel werkt.

Het advies is een oppervlakkige oplossing waarmee de ander de uitweg blijft vermijden

Adviezen zijn vaak snel gegeven en niet doorleeft door de ontvanger. Als Rachel haar situatie echt wil veranderen, zal ze diepgaand moeten reflecteren op haar situatie. Daar kan een spiegel van een ander bij helpen. Haar probleem bij een ander leggen, en vragen om een toverstafje om haar probleem uit de wereld te toveren, werkt kortstondig. De oplossing moet snel zijn en vooral niet te diepgaand. Oppervlakkigheid lijkt de norm. Daarmee vermijden we werk aan de winkel. Dat kost immers energie. We willen ook niet geconfronteerd worden met nog meer shit. We ‘snellezen’ een zelfhulpboek en worden kortstondig blij van de herkenning. Of we leggen het probleem bij onze baas. Want ja, hij is de oorzaak van onze werkdruk! Dus moet hij het maar oplossen. We luisteren wel naar al die adviezen maar we willen eigenlijk niet geholpen worden.

Adviezen maken de ander afhankelijk van jou waardoor hij niet leert zijn problemen zelf op te lossen

Het oplossen van het probleem van een ander geeft altijd een positieve emotie. Je hersenen zijn tenslotte dol op oplossingen. En klaar staan voor anderen geeft je ook nog eens een goed gevoel. De ander is namelijk niet in staat om zijn eigen problemen op te lossen. Jij wel! Jij stelt je als het ware boven de ander. Jij bent de alwetende oplosser. De ander kan daarmee afhankelijk worden van jou. Als jij altijd zijn problemen oplost, zal hij zelf niet meer nadenken. Daar heeft hij jou toch voor? Als zijn redder in nood help jij hem graag. Onbewust haal je de ander uit zijn kracht.

Adviezen negeren de onderliggende behoefte van de ander waarvan hij zich mogelijk nog niet bewust is

Als iemand om advies vraagt, spelen er dieperliggende behoeftes die niet direct op tafel komen. Zowel bij de adviesvrager als de adviesgever. Adviezen spelen veelal niet in op die behoeften van de ander. Jouw oplossing motiveert de ander veelal niet om in actie te komen. Het komt per slot van rekening niet van binnenuit, vanuit een bepaald verlangen. Iemand gaat alleen bewegen vanuit een eigen intrinsieke motivatie, een eigen behoefte. Vaak op het moment dat het verlies van zijn gedrag groter is, dan de winst.

Mijn advies? Stop met het geven van adviezen… 😉 Volgende week lees je hoe je een ander wel kunt helpen met zijn probleem.

N-Mrii

Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!

Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.

Mail: info@nmrii.nl | Telefoon: 06 – 57 33 45 90 | Site: www.minderstressophetwerk.nl

Online live incompany trainingen voor teams! Nieuwe trajecten van zes sessies van 1,5 tot 2 uur!

Keuze uit de training ‘Jongleren met taken en tijd!’‘Flow op je werk!’‘Positief omgaan met verandering, tegenslag en negativiteit!’ of ‘Effectief communiceren op het werk!’.

Kijk op N-Mrii Online Academy voor meer informatie!

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

2 gedachten over “Waarom adviezen niet helpen! (1)

  • Richard Franssen

    Op de diverse cursussen c.q. opleidingen, waar ik mocht deelnemen in mijn werkperiode geleerd! Advies staat voor Ander Draagt Verantwoordelijkheid In Elke Situatie!
    Fijne moederdag Anne-Marie.

    Beantwoorden
    • Dankjewel Richard! Leuk die definitie… die kende ik nog niet… Helemaal passend!

      Beantwoorden

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!