donderdag, november 21, 2024
Krachtig communicerenLeiderschapWerkdruk en stressWerkgeluk en plezier

De verwoestende invloed van de defend-manager

Vrijdagavond is een heerlijke avond. Zelden verplichtingen. Lekker bankhangen. Vanavond zap ik wat rond en stuit ik op beelden van brandende politieauto’s en vliegende projectielen. Op de Coolsingel, in mijn geboortestadje, staan politie, ME en demonstranten lijnrecht tegenover elkaar. Een vreedzame demonstratie tegen het Corona-beleid loopt compleet uit de hand. Straatmeubilair en eigendommen van winkeliers en horeca-ondernemers moeten het ontgelden. Ik snap best dat mensen het oneens zijn en demonsteren. Wat ik niet begrijp is dat daarbij eigendommen van anderen gesloopt moeten worden. Die politieauto is tenslotte indirect ook een beetje van mij. Betaald met mijn zuurverdiende belastinggeld.

Een avond later voegt korpschef Van Essen in Nieuwsuur een nieuwe dimensie aan mijn blik op het geweld toe. Hij vertelt dat ‘defend-groepen’ actief waren tijdens de rellen in de havenstad. Volgens de korpschef bestaan defend-groepen uit mensen die zich mengen tussen de demonstranten en de politie met als doel de demonstranten te beschermen. Dat ogenschijnlijk goedbedoelde streven blijkt echter een fabeltje. In de praktijk hebben defend-groepen slechts één doel; de politie provoceren en een confrontatie uitlokken. Deze ‘verdedigers’ blijken goed voorbereid naar een demonstratie te komen en doen impliciet onrecht aan demonstranten die vredig ‘strijden’ voor hun vrijheid. Defenders hebben dus een verborgen agenda en ‘verleiden’ vreedzame betogers tot geweld. Terwijl Van Essen dat doodleuk zit uit te leggen, valt mijn bek van ongeloof open. Ben ik dan zo naïef? Waarom zouden mensen dit doen? Om de samenleving te ontwrichten? Wat schieten ze hiermee op?

De dagen erna blijft het ‘defend-fenomeen’ door mijn hoofd spoken. Ik probeer een link te leggen naar ‘defend-gedrag’ in organisaties. Ik kom die gedragingen sporadisch tegen. Meestal in leidinggevende posities, maar soms ook bij ontevreden medewerkers die alles op alles zetten om hun leidinggevende weg te ‘pesten’. Zo’n ‘defend-manager of -medewerker’ haalt, als hij net in de organisatie is, eerst de voormalige manager naar beneden. ‘Die heeft toch slecht werk geleverd. Poeh, het is geen gemakkelijke klus om hier orde op zaken te stellen‘. Daarna haalt hij zijn eigen team neer. ‘Nou, die hebben een enorme achterstand in ontwikkeling. Er moet echt veel gebeuren. Maar goed dat ik er ben!‘. Binnen enkele weken waardeert hij de directie af. ‘Slechte leiding hier. Niet zo gek dat het hier niet loopt’. Ze vertellen tegen elke partij een ander misleidend verhaal.

Zo’n defend-manager is heer en meester in zijn ‘verdeel-en-heers-strategie’. Dat doet hij door goed te luisteren en te kijken naar details. Op zoek naar barstjes. Zo horen ze jou eerst uit om vervolgens een impliciete uithaal te doen. ‘Oooh, jij bent toch zo ervaren? Ik mag toch van jou verwachten dat je die verkooppresentatie op het laatste moment voorbereidt? Mag toch hopen dat het voor jou een fluitje van een cent is om te anticiperen op mijn informatie!” om vervolgens de langverwachte gegevens een minuut voor de deadline te mailen. Natuurlijk kun je niets met zijn rammelende gegevens. Maar je kunt niet meer terug en geeft een suboptimale presentatie. Reden voor de defender om die helemaal uit te vergroten. In negatieve zin. Je bent er glorieus ingestonken.

Het is iemand waarbij meteen de alarmbellen gaan rinkelen maar waar je de vinger niet direct op de zere plek kunt leggen. Hij positioneert zich steeds meer tussen het eigen team en de boze buitenwereld. Het team heeft evenmin door dat ze ‘misbruikt’ worden. Want waar de defend-manager kan, legt hij olie op het vuur. Hij maakt het team niet beter. Hij zorgt juist voor onrust. Inkoppers als ‘Jullie worden onderbetaald! Schande!‘ schuwt hij evenmin. Het team gaat steeds meer in het vermeende onrecht geloven. Zo brengt hij zijn team ongemerkt in stelling. Hij duwt ze naar voren om hun onvrede te uiten en speelt zelf mooi weer.

Deze manager maakt onbelangrijke details steeds groter, besteedt daar veel tijd aan en betrekt iedereen erbij. Zo leidt hij de aandacht af van zaken waar het echt om draait. Hij is een ster in het ontwijken van opdrachten door ze stelselmatig in twijfel te trekken en te blijven focussen op onbelangrijke details bij anderen. Elke potentiële dwarsbomer of degene die hem door heeft, wordt geïsoleerd of zelfs geraffineerd uit de weg geruimd.

Meestal zijn collega’s zich niet bewust van de schade-toebrengende dynamiek die de organisatie is binnengeslopen. Ze zijn ‘ingezogen’ en zien het grote plaatje niet meer. Maar ja, ze stonden erbij en keken ernaar. Wat kun je doen als je in de gaten krijgt wat er daadwerkelijk speelt? Luister naar alarmbellen. Negeer ze niet langer! Kijk naar patronen in afleidingsmanoeuvres. Doorzie misleidende verhalen. Houd het algemene belang, het grotere plaatje, in beeld. Ga de ‘defend-manager’ uit de weg. Negeer zijn acties. Laat je niet verleiden tot discussie. Reageer niet op de oeverloze verhalen en mails die barsten van ongenuanceerde boodschappen, foute informatie en details die niet relevant zijn. Ze dienen om jou uit de tent te lokken. Trap er niet in! Houd vast aan duidelijke en afgebakende taken en stuur daarop. Trek op het moment dat stelselmatig niet geleverd wordt een conclusie. Flikker die gast eruit voordat hij jou en je goede medewerkers verder kan beschadigen!

N-Mrii

Creëer beweging met N-Mrii Stress- & Performance Solutions!

Specialist in leiderschapsontwikkeling, strategische procesbegeleiding, groepsdynamiek, communicatieve vaardigheden, persoonlijke effectiviteit en stressmanagement.

Mail: info@nmrii.nl | Telefoon: 06 – 57 33 45 90 | Site: www.minderstressophetwerk.nl

Online live incompany trainingen voor teams! Korte trajecten van zes wekelijkse sessies van 1,5 tot 2 uur!

Keuze uit de training ‘Jongleren met taken en tijd!’‘Flow op je werk!’‘Positief omgaan met verandering, tegenslag en negativiteit!’ of ‘Effectief communiceren op het werk!’.

Kijk op N-Mrii’s Online Academy voor meer informatie!

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!