donderdag, november 21, 2024
LeiderschapWerkdruk en stress

Vijf veelgemaakte fouten van een startend leidinggevende (5)

Nieuwsgierig gluurt ze door het lange zijraam naar binnen. Omdat het glas spiegelt, drukt ze haar neus ertegen. Hij zit doodstil naar zijn beeldscherm te staren. Het lijkt niet alsof hij contact heeft met het scherm. Zijn handen liggen roerloos naast het toetsenbord. Jans schrikt van dit beeld en maakt zich zorgen over haar collega-teamleider Joep. De laatste weken sluit hij zich steeds vaker op in zijn eigen kamer. Met de deur dicht. Hij is weinig in zijn team te zien. Dat is ze niet gewend van de doortastende Joep. Ze klopt zachtjes op zijn deur en steekt haar hoofd naar binnen. Een lege blik staart haar aan. ‘Wil je koffie?’ vraagt ze verontschuldigend. ‘Nee, geen dorst’, reageert Joep. ‘Ach, doe toch maar…’. Even later loopt Jans met twee koppen koffie binnen, schopt de deur met haar linkervoet dicht en gaat tegenover hem zitten. Ze zwijgen terwijl Joep de beker in zijn handen houdt, alsof hij het koud heeft.

Dan begint hij te vertellen. ‘Ik baal zo van het team. En van mezelf. Het begon tijdens een teamoverleg een paar weken geleden. Toen ik de nieuwe doelen voor volgend jaar kenbaar maakte. Eén van de teamleden begon vragen te stellen. Ik snap dat ze vragen hebben, maar oudgediende Joost maakte zulke cynische opmerkingen. Alsof ik er niets van snap en alleen maar voor mijn eigen gewin ga. Het overleg kreeg een negatieve wending. Het ging alleen nog maar over alle dingen die ooit fout zijn gegaan. Toen ik de volgende morgen in het team zat te werken, werd ik gewoon genegeerd. Joost maakte een paar vervelende opmerkingen. Hij sloeg mij zelfs over, toen hij koffie ging halen. Het lijkt wel of het team mij niet meer moet. Ik vind het steeds moeilijker om op de afdeling te komen. Krijg al hartkloppingen als ik naar binnen moet’. Jans snapt het helemaal. Joep heeft stress van zijn team.

Wat zijn veelgemaakte fouten van een startend leidinggevende? In deze reeks worden vijf ‘blunders’ beschreven die herkenbaar zijn voor elke beginnende leider.

Veelgemaakte fout 5 -Vermijden of versmelten

Joep heeft het moeilijk met zijn team. In zijn enthousiasme om het team naar een hoger plan te tillen, komt hij ‘weerstand’ tegen. Logisch, een bestaand team laat haar ingeroeste patronen niet zo maar los. Zeker niet als ze het gevoel hebben niet betrokken te zijn en doelen opgelegd krijgen. Niet zo gek dat ze de hogere doelen niet met open armen ontvangen. In plaats van het gesprek aan te gaan, begint Joep het team te vermijden. Elke opmerking vanuit het team voelt als afkeuring. Zacht gefluister als roddel. Zwijgen als er niet meer bij horen. Als de afstand tussen Joep en het team groter wordt, wordt er minder gepraat over koetjes en kalfjes. De band wordt steeds losser. Deze kloof kan zorgen voor wederzijds onbegrip. Dat is niet zo handig. Het is belangrijk dat Joep, hoe moeilijk het ook is, de aansluiting met het team blijft zoeken. Elke dag even een praatje met iedereen maakt. Het niet meer voeren van ‘small talks’ en het ontwijken van lastige gesprekken verergeren de situatie. Toch doen veel beginnend leidinggevenden dit. Ze voelen zich niet prettig in de groep maar maken het niet bespreekbaar.

Jans luistert naar Joep en leeft met hem mee. Ze vraagt hem naar het effect van zijn ontwijkgedrag. Ineens valt het kwartje bij hem, ‘Oooh nee, ik maak het alleen maar erger door het team uit de weg te gaan’. Hij staat op en gaat nog twee koppen koffie halen. Als hij terugkomt zegt Jans ‘Ik herken zo wat je zegt! Ik heb ook de neiging om het team te gaan vermijden als het lastig wordt, maar ik reageer juist op een tegengestelde manier. Ik pas mijn gedrag aan en versmelt met ze. Ook niet handig’. Joep reageert opgelucht. Blij dat hij zijn verhaal kwijt kan. Hij is niet de enige die het aansturen van groepen uitdagend vindt. ‘Eigenlijk’ begint hij ‘is het belangrijk dat we aansluiting houden met het team. We moeten blijven praten met de individuele teamleden en met het team als geheel. Daarbij de inhoud scheiden van persoon en proces. Als collega’s het oneens zijn, moet ik naar ze luisteren. Niet vermijden en ook niet versmelten. Dat is best pittig. Ik plan vanmiddag een gesprek met Joost in. Ik wil snappen wat er achter zijn argumenten zit. Daarna ga ik weer in het team werken. Ik voel me echt een stuk beter. Zullen we samen gaan lunchen, Jans?’

N-Mrii

Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.

Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op mijn site minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.

Interesse in stressreductietrainingen, communicatie- of leiderschapstrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!