Vijf veelgemaakte fouten van een startend leidinggevende (2)
Ze kijkt bij de rondvraag tevreden iedereen aan. Jans lijkt haar draai in het team te hebben gevonden. Haar medewerkers accepteren haar als teamleider en dat vindt Jans fijn. Ze is erg gevoelig voor afkeuring. Probeert zelfs elke dreigende onenigheid de kop in te drukken. Meteen. Jans is onbewust een fervent aanhanger van het harmonie-model. Het moet vooral gezellig zijn in het team. Ze sluit opgelucht het teamoverleg af. Blij dat Peter, één van haar uitgesproken medewerkers, haar en public niet is afgevallen in het overleg van zojuist. Ze was zo slim om hem vooraf te betrekken en te vragen wat hij van het voorstel vond. Zijn mening heeft ze er nog snel in verwerkt. Door zijn goedkeuring is het hele team akkoord. Nu moet ze er nog wel mee terug naar haar manager. Het opgeluchte gevoel maakt al snel plaats voor een lichte bezorgdheid.
Wat zijn veelgemaakte fouten van een startend leidinggevende? In deze reeks worden vijf ‘blunders’ beschreven die herkenbaar zijn voor elke beginnend leider.
Veelgemaakte fout 2 – Pleasen en te aardig zijn
Veel mensen vinden het, bewust of onbewust, belangrijk om aardig gevonden te worden. Het liefst door de hele wereld. Dat zie ik ook bij Jans. Want Jans vindt het heel belangrijk dat ze door ál haar teamleden gedragen wordt. Ze wil goedkeuring voor alle besluiten. Dat betekent dat ze alles met het team overlegt. Komt er een sollicitant? Dan mag iedereen mee beslissen. Moet er overgewerkt worden? Dan is dat natuurlijk op vrijwillige basis. Een minder goede beoordeling geven? Nee, ze heeft alle begrip voor de excuses die de medewerker aandraagt. Volgend jaar beter. Nietwaar?
Mensen, zoals Jans, die heel dienstbaar zijn aan anderen, het graag goed willen doen, zijn vaak bang om anderen te kwetsen. Ze stelt het belang van anderen vóór haar eigen belang. Het gevolg is dat ze niet duidelijk is in wat ze zelf wil. Soms weet ze dat niet eens. Ze heeft de neiging om geen grenzen te stellen. Dat gaat vaak knarsen. Want een ‘ja’ tegen een medewerker, is een ‘nee’ tegen haarzelf. Ze gaat zich aanpassen ten koste van zichzelf. Dat kost bakken met energie. Stelt zichzelf steeds vaker teleur. Het effect? Jans niet blij, medewerkers niet blij. Want haar team wil een daadkrachtige leider en zien dat zij voor zichzelf opkomt. Niet dat ze zich wegcijfert om de goede lieve vrede.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Want stel dat haar baas niet akkoord is met de wijziging in het voorstel? Dan moet ze weer terug naar haar team. Hoe geloofwaardig is ze dan nog? Het bezorgt Jans in ieder geval stress en een slapeloze nacht.
Als je als leidinggevende je autoriteit volledig weggeeft aan het team, bestaat de kans dat je het respect van de medewerkers verliest. Want een goede leider verdient het gezag van zijn team als hij eerlijk leiding geeft en daarbij ook impopulaire maatregelen durft te nemen. Jouw rol als leidinggevende vraagt dat van je. Zorg voor balans in het betrekken van je medewerkers bij beslissingen. Als je je medewerkers laat meedenken, geef dan vooraf goed de kaders aan. ‘Jongens, ik luister naar jullie én ik heb de verantwoordelijkheid dus ik neem het uiteindelijke besluit’. Leg daarbij uit waarop je je beslissingen baseert en laat het daarbij. Ga niet in discussie als er andere argumenten zijn. Hoe aardiger je gevonden wilt worden, hoe onduidelijker je wordt in je verwachtingen, hoe meer autoriteit je weggeeft. Wie is dan nog de ‘baas’? Jij of je medewerkers?
N-Mrii
Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl!
Wil je minder werkstress? Meer werkplezier?
Kijk dan op mijn site minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.
Interesse in stressreductietrainingen, communicatie- of leiderschapstrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.