donderdag, april 25, 2024
LeiderschapWerk en loopbaanWerkdruk en stress

Vijf veelgemaakte fouten van een startend leidinggevende (3)

Verwonderd luistert ze naar haar nieuwe collega Joep. Hij vertelt tot in detail hoe zijn afdeling ervoor staat tijdens het MT-overleg. Zijn verhaal lijkt een kop en een staart te hebben. Het verrast Jans. In de wandelgangen heeft ze namelijk gehoord dat zijn medewerkers helemaal niet blij zijn met zijn manier van leidinggeven. Aangestoken door zijn enthousiasme vraagt één van de collega’s aan Joep hoe hij de laatste maanden van het jaar voor zich ziet. De drukste periode van het jaar. Geen enkel probleem voor Joep. Ook nu vertelt hij vol verve tot in detail wie wat gaat oppakken en hoe hij dat gaat volgen. Hij gebruikt daarbij veel voorbeelden waarbij Jans af en toe de draad kwijt is. Een kwartier verder lijken alle collega’s afgehaakt en bedenkt iemand zich wel twee keer voordat ze Joep weer een vraag stellen. Djie… Wat kan die man praten zeg… Hij weet letterlijk alles wat er speelt in zijn team.

Wat zijn veelgemaakte fouten van een startend leidinggevende? In deze reeks worden vijf ‘blunders’ beschreven die herkenbaar zijn voor elke beginnend leider.

Veelgemaakte fout 3 – Taakgericht micromanagement

Joep is een leidinggevende die erg taakgericht is. Hij weet precies wat hij wil bereiken en wat daarvoor nodig is. Top, zou je zeggen. Want hij behaalt de resultaten die nodig zijn voor de toekomstbestendigheid van de organisatie. Wat niet zo handig is, is dat hij doorschiet in zijn resultaatgerichtheid. Het is prijzenswaardig dat een leider het ‘WAT’ goed voor ogen heeft. Daarbij is het verstandig om het ‘HOE’ over te laten aan de medewerkers. Gezien de ervaring en vakbekwaamheid van de collega’s in zijn team, komt zijn taakgerichtheid erg belerend over.

Controle is een valkuil voor Joep in zijn pasverworven functie als teamleider. Hij focust zich volledig op de processen én de details daarvan. Hij weet precies hoe de klus geklaard moet worden. Daarbij ziet hij alleen wat niet goed gaat. En daar gaat hij over zeuren. Hij neuzelt over details en controleert alles. Stel je eens voor dat er iets fout zou gaan…

Vanaf een afstandje bekeken bezit Joep twee kwaliteiten die afbreuk doen aan zijn rol als leidinggevende. ‘Mismatchen’ en ‘oog voor details’. Als mismatcher heeft hij in een split second door wat er niet goed gaat. Hij ziet meteen waar de tekortkomingen liggen. Een geweldige eigenschap als je deze weet te doseren. Het is immers fijn als iemand de organisatie behoedt voor ellende. Maar medewerkers willen helemaal niet horen wat ze allemaal fout doen. Ze willen gezien worden voor hun noeste arbeid. Ze willen gewaardeerd worden voor hun inzet. Niet afgestraft. Het effect van ‘straf’, want zo voelt het uitvergroten van fouten, is dat medewerkers hun taak doen omdat ze het moeten doen, om een ‘sanctie’ te vermijden. Niet omdat ze het leuk vinden. Dat zorgt voor een negatieve spiraal.

Zijn oog voor details versterkt zijn kwaliteit als mismatcher. Joep vergroot de details uit tot enorme proporties. Een kleine fout wordt daardoor ten onrechte een onoverkomelijk probleem. Met als gevolg angst om fouten te maken en nog meer negativiteit in het team.

Jans heeft nu een paar weken naar de leiderschapsstijl van Joep gekeken. Dat is erg leerzaam voor haar. Waar Jans vooral op de ‘relatie’ zit en oog heeft voor wat goed gaat, begeeft Joep zich op het ’taakvlak’ en ziet vooral wat niet goed gaat. Beiden blinken uit in de details.

Jans besluit om dit te bespreken met Joep. Onderweg naar het koffieapparaat loopt Jans langs zijn kamer. Ze ziet hem verwoed typen achter zijn pc. Ze loopt bij hem binnen en vraagt hoe het met hem gaat. Verstoord kijkt hij op. ‘Oooh ja’, denkt Jans, ‘Laat ik meteen maar to the point komen’. Ze vertelt wat haar opvalt in hun beider leiderschapsstijlen en stelt voor om wekelijks met elkaar te sparren om te leren van elkaars kwaliteiten. Aarzelend stemt Joep hiermee in. Hoewel het voorstel hem overvalt, is hij toch nieuwsgierig hoe het haar lukt om zo goed aan te sluiten bij haar medewerkers.

N-Mrii

N-Mrii

Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.

Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op mijn site minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.

Interesse in stressreductietrainingen, communicatie- of leiderschapstrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk.

N-Mrii

N-Mrii staat voor Anne-Marie. Geboren in 1969 en woonachtig in het prachtige Zuid Limburg. Mijn missie "Elke dag een klein beetje minder stress!" Meer lezen over mij? Kijk dan op http://minderstressophetwerk.nl/Over-N-Mrii/

Wil jij reageren? Schrijf hieronder jouw mening!