Ambitiegesprek (2) ‘Waar sta jij op de HR3P-matrix?’
Met spanning zit ik, Tim, in een spreekkamer te wachten op Janneke, mijn leidinggevende. Tijdens het werkoverleg vorige week vertelde ze dat het MT bezig is met strategisch personeelsmanagement. We krijgen allemaal een ambitiegesprek. Omdat het overleg al uitgelopen is, heeft ze geen tijd om het verder toe te lichten. We hoefden ons geen zorgen te maken. Dat doe ik dan ook niet. Want ik werk al 15 jaar als projectmanager bij deze organisatie en ben één van de meer ervaren collega’s.
Janneke komt gehaast binnen en klotst meteen de helft van haar kop koffie over de tafel, terwijl ze een map laat vallen. Ze vraagt me hoe het met me gaat en legt me uit wat zij wil bereiken met dit ambitiegesprek. ‘We gaan een uitdagende tijd tegemoet! Als we onze groeiambitie willen waarmaken, moeten we onze focus verleggen en innoveren. Enerzijds productinnovatie richting onze klanten. Daarbij hoort een nog hogere kwaliteitsstandaard én kortere lijnen. Anderzijds automatisering van onze interne standaardprocessen. Dit betekent dat de organisatie straks niet meer hetzelfde is en dat het belangrijk is dat we investeren in het huidige personeelsbestand. De medewerkers moeten dan ook meebewegen met deze ontwikkeling. We hebben dit vastgelegd in een toekomst-proof-HR-beleid’.
‘Oké’, denk ik, ‘Ik ben benieuwd waar dit gesprek naartoe gaat?’ en ik zeg ‘Dat klinkt interessant! Kun je me vertellen wat dat voor mij betekent?’. Janneke kijkt me enthousiast aan en begint uit te leggen wat het doel is van dit ambitiegesprek. Vervolgens legt ze een A4 op tafel met een blanco HR3P-matrix erop. Ze vertelt me hoe dit werkt. ‘Aan de ene kant staat hoe een medewerker nu functioneert en aan de andere kant staat de potentie van de medewerker’. Ze vraagt aan mij waar ik mezelf zou plotten op dit diagram. ‘Tja..’ denk ik hardop. ‘Ik presteer goed. Krijg jaarlijks goede beoordelingen. Maar ik besef me tegelijkertijd dat ik al jaren hetzelfde doe. Het werk daagt mij niet meer zo uit. Erger nog, ik daag mezelf helemaal niet uit. Ik functioneer op de automatische piloot’. Omdat dat besef bij mij als een bliksem binnenkomt, val ik stil in mijn eigen gedachten. Kennelijk duurt deze stilte te lang. Janneke begint te pushen met haar vragen, maar ik heb even tijd nodig om dit op een rijtje te zetten. Dan zet ik mijn rechterwijsvinger in het vakje waar ik, in mijn ogen, nu sta. Tegelijk plaats ik de wijsvinger van mijn andere hand in het vakje waar ik zou willen staan! Als ‘harde werker’ denk ik heel waardevol voor de organisatie te zijn én ik ben me pijnlijk bewust dat ik eigenlijk meer wil. Meer in mijn mars heb. Ik heb ambitie en wil rechtsonder komen.
Janneke lijkt niet in de gaten te hebben wat er met mij gebeurt. Opgewekt, of moet ik zeggen opgelucht, vertelt ze mij waar zij me ‘geplot’ heeft in de matrix. ‘Inderdaad. Zo zag ik het ook. Jij bent een hele harde werker! Je doet je werk goed! Maar het lijkt erop dat je weinig potentieel hebt als we kijken naar jouw huidige functie. Hoe zie jij dat?’. Die komt niet zo lekker binnen bij me. ‘Hoezo weinig potentieel?! Als ik eens ambitie toonde, werd ik weer heel snel mijn hok in geduwd omdat ik zo’n belangrijke spil ben voor het team’. Janneke snapt dat ze zich niet handig uitdrukt en maakt meteen haar excuses. Dan durf ik me wat meer open te stellen en geef ik aan dat ik graag zou willen mee ontwikkelen in de nieuwe organisatie. Ik vind het leuk om uitgedaagd te worden maar heb te lang stil gestaan. Te lang mijn vertrouwde ding gedaan. Mezelf juist niet uitgedaagd.
Dan stelt Janneke een ingewikkelde vraag waarmee ze me naar huis stuurt. ‘Tim, je geeft aan dat je ambitie hebt. Dat je graag verder wilt. Wil jij drie ‘plannen’ schrijven waarin je de volgende drie situaties, uitgaande van jouw kwaliteiten én ambitie, uitwerkt’:
- Plan A – Kijk eens naar je huidige functie. Hoe kunnen jouw kwaliteiten in je huidige baan nog beter tot uitdrukking komen? Welke competenties wil jij ontwikkelen kijkend naar jouw huidige functie op de afdeling?
- Plan B – Kijk eens naar de organisatie. Wat kun en wil jij voor de organisatie betekenen? Waar kunnen we jouw competenties goed gebruiken? Welke competenties zou jij organisatie-breed willen ontwikkelen?
- Plan C – Kijk eens buiten de organisatie. Stel je eens voor dat je de organisatie zou gaan verlaten, wat zou je dan gaan doen? Waar droom je van?
Ik vind het een pittige opdracht. Toch ben ik er blij mee. Ik voel energie, beweging, uitdaging. Stiekem heb ik dat al te lang niet meer gevoeld. Ik wil iets toevoegen aan de wereld. Ik wil zinvol bezig zijn. Nu krijg ik de kans om dat voor mezelf gestructureerd uit te werken en dat bespreekbaar te maken. Benieuwd hoe de plannen van Tim eruit zien? Lees dan de komende weken mee.
N-Mrii
Wil je minder werkstress? Meer werkplezier? Kijk dan op minderstressophetwerk.nl voor informatie over Stress- en Burn-out Coaching of Teamcoaching.
Interesse in stressreductietrainingen of communicatietrainingen? Kijk dan bij de trainingen die ik geef. Elke training heeft een verdiepingsprogramma van twee maanden. Hiermee kun je het geleerde ook borgen in jouw werkpraktijk. Of kies voor een onlinetraining!
Meer informatie over incompany leiderschapstraining en/of -coachtraject op maat? Neem dan contact op met Anne-Marie via info@nmrii.nl.